Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag frakt/brev samt bokföring av detta

Inlägg 1 av 12

2013-11-09, kl 21:31

JLS

JLS

Inlägg: 6

Avdrag frakt/brev samt bokföring av detta

Hejsan, mitt första inlägg här.

Har precis startat eget, säljer på nätet och undrar hur det är med min kostnad för frakt av varan till kund.

Scenario: Jag har ett fast pris på nätet där frakten är inkluderad ( Vi säger 100 kr) dvs jag tar ej betalt av kunden för frakt (22 kr frakt, ekonomibrev frimärken) utan jag räknade med den när jag satte priset. Skickar varan per brev

Fråga: Kan jag dra av den fraktkostnaden dvs inköp av frimärken och brev/fraktmateriel? Och hur exakt skulle det se ut i bokföringen. Har tittat på några exempel men hittade inget som direkt motsvarade min situation.

Tacksam för all hjälp!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2013-11-12, kl 16:47

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,
självklart är kostnaden för frimärken etc. avdragsgillt.

eftersom du bara ställer frågan generellt så bli mitt svar så här, jag basera mig på baskontoplanen!

alternativ 1:
intäkt (konto 3000) 100:-
frakt kostnader (konto 5710) 22:-

alternativ 2:
intäkt (konto 3000) 78:-
frakt intäkt (konto 3500) 22:-
frakt kostnader (konto 5710) 22:-

båda alternativen är ok tycker jag men för att se vad du tjänar pengar på och kunna se en snabb analys av ditt resultat är alternativ 2 bättre.

sen finns det väl varukostnader men det tar du inte upp i ditt exempel

Hälsningar

Janne

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2013-11-13, kl 07:47

JLS

JLS

Inlägg: 6

Tack så mycket för ditt svar!

Utvecklar min fråga lite.
Jag köper brev och frimärken vid ett tillfälle och bokför då detta på detta sätt enl bokforingstips.se:

Konto Debet Kredit
1930 PG 1 250
2641 Ing moms 250
6251 Porto 1 000 (Eller ska man använda 5710 här?)

När jag sedan får betalt för min försäljning så får jag betalt en klumpsumma för säg kanske 100 olika försäljningar från samarbetspartner som säljer sakerna. Får utbetalt 1 gång i månaden. Bokför enl nedan.

Konto Debet Kredit
3051 Fsg 5000
2611 utg moms 1250
1930 PG 6250

Portot kan skilja mellan de olika försäljningarna (Ibland 5,50 kr ibland 11 kr osv).
Kan man fortfarande med denna typ av bokföring dra av kostnaderna på nåt sätt eller måste de vara specificerade vid bokföringsposten för försäljningen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2013-11-13, kl 08:00

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,
Jag tycker du ska använda 5710

Tanken bakom kontoplanen är
3000 serien är intäkter
4000 serien är direkta kostnader för intäkter
5000 serien indirekta kostnader för intäkter
6000-7000 serierna är omkostnader för verksamheten
8000 serien finansiella och boksluts kostnader

På din andra fråga förstår jag inte helt och hållet, du har ju redan bokat kostnaden för porto enligt ovan.
Men jag kanske inte förstår riktigt

Hälsningar

Janne

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2013-11-13, kl 08:13

JLS

JLS

Inlägg: 6

Ursäkta min okunnighet/otydlighet.

Jag vill alltså veta om detta är ett korrekt sätt att bokföra kostnader för frimärken brev som är direkt relaterade till försäljningen (även om de köps & bokförs in vid ett tidigare tillfälle) för att sedan kunna göra avdrag på skatten för dessa?

Då räcker det alltså att redovisa detta på kontoserie 5000 i samband med inköpen för att kunna göra avdrag för dom? Eller måste de redovisas på samma post som försäljningen (i bokföringen) för att vara avdragsgilla.

Exempel:

Konto
1930 PG 1 250
2641 Ing moms 250
5710 Porto 1 000

Hoppas jag är tillräckligt tydlig. Mina kunskaper inom bokföring och kringliggande ämnen är väldigt begränsade, därav frågan här i forumet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2013-11-13, kl 08:23

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,
Det är helt ok, man måste fråga för att få svar och lära sig!
Så fortsätt fråga!

En av bokföringens principer att bokföra vid den tidpunkt som kostnaden eller intäkten uppstår, så du bokar helt rätt, om du köper frimärkena den 1/4 bokför den då på konto 5710 den 1/4 osv. Och samma sak gäller för intäkter

Hoppas detta hjälper, annars får du fortsätta och fråga tills jag har förklarat bra och tydligt

Lycka till,

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2013-11-14, kl 12:54

JLS

JLS

Inlägg: 6

Är hela kostnaden avdragsgill eller bara momsen? Får man dra av frakt från utlänsk leverantör (import)?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2013-11-14, kl 13:09

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Ja,
Alla kostnader som är kopplade till din verksamhet och intäkter är avdragsgill inte bara momsen, och utländska kostnader är också avdragsgilla.
Der finns vissa kostnader som inte är avdragsgilla men det har inget med frakter och göra.

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2013-11-14, kl 13:12

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Men,
Utländsk moms får inte redovisas som mos, utländska kostnader får tas upp avdragsgill kostnad inklusive moms!

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2013-11-14, kl 13:36

JLS

JLS

Inlägg: 6

Jag gjorde en beställning på 225 usd från kina varav 20 usd var frakt. Det var specificerat på fakturan. Får jag dra av 20 usd då i redovisningen.

Jag betalade moms på hela beloppet vid importen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2