Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Lite hjälp om enkel enskild firma

Inlägg 1 av 5

2013-11-11, kl 11:39

burton666

burton666

Inlägg: 2

Lite hjälp om enkel enskild firma

Hej, min sambo har gjort som många andra och hastat iväg och startat en enskild firma innan hon har full koll på hur allt går till. Skulle någon kunna hjälpa mig att få lite grepp om hur det fungerar lite övergripande med dessa förutsättningar

Hon kommer att jobba som nagelteknolog (fixa naglar).
Start materiel kostar ca 25000:-

2 kunder om dagen som betalar 500:-/st
en betalar kontant och en betalar med kort.

Hyra 2000:-/mån
förbrukningsmaterial 500:-/mån

Och hur räknar man ut preliminärskatten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-11-12, kl 16:29

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,

lite mer kött på benen behövs!

starten för 25.000, är det utrustning eller förbrukningsmaterial?
beräkning av kunderna, är det att hon ska jobba mån-fre och semester, så brukar det vara ca 200 -220 dagar per år, verkar det rimligt?

kommer hon ha egen terminal för korttransaktioner?
vid kontanthantering så måste man också skriva ut ett kvitto, eftersom det finns ett krav på ett "certifierat kassaregister"
allt detta kostar pengar, kortterminal kan man ha via iPhone idag.

så om man lägger till ca 500:-/ mån i andra kostnader så borde vara vettigt!

du kan om du vill skicka pm direkt till mig så kan jag hjälpa till, så att hennes start av enskilda firma blir så bra som möjligt!

Hälsningar

Janne

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-11-12, kl 21:28

burton666

burton666

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: JOLMC

Hej,

lite mer kött på benen behövs!

starten för 25.000, är det utrustning eller förbrukningsmaterial?
beräkning av kunderna, är det att hon ska jobba mån-fre och semester, så brukar det vara ca 200 -220 dagar per år, verkar det rimligt?

kommer hon ha egen terminal för korttransaktioner?
vid kontanthantering så måste man också skriva ut ett kvitto, eftersom det finns ett krav på ett "certifierat kassaregister"
allt detta kostar pengar, kortterminal kan man ha via iPhone idag.

så om man lägger till ca 500:-/ mån i andra kostnader så borde vara vettigt!

du kan om du vill skicka pm direkt till mig så kan jag hjälpa till, så att hennes start av enskilda firma blir så bra som möjligt!

Hälsningar

Janne



Hej och tack för att du tar dig tid att hjälpa mig.

Jag har kört lite med “mellan tummen & pekfingret” när jag räknat på kostnader och utgifter, men lite så här har jag tänkt.

Det som hon redan har betalat är:

Utbildning 13000:-
Förbrukningsmaterial 3000:-
Hyra ca 1000:-/mån
Arbets-stol/bänk etc. 3000:-
+ Någon 1000-lapp till i övriga småsaker.

Det som hon behöver köpa in är:

iZettle Kortterminal 1300:-
Kvitton/block/pärmar mm. ~1000:-
Laptop ~5000:-


Löpande kostnader:

Hyra 1000-2000:-/mån
Förbrukningsmateial 500-1000:-/mån
Bokföringsprogram 150:-/mån
Kortavgift (iZettle 3%) 600:-/mån (3% Av beräknade intäckter på 20000:-/mån)

Och jag tänkte inte på att räkna med ledigheter och semester så 200-220 dagar är nog mer rimligt. Förhoppningsvis så kommer hon att få mer kunder än 2 om dagen men jag ville räkna lågt för att vara säker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-11-12, kl 21:55

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

hej igen,
för att räkna lågt så tror jag att nettoresultat med det underlag vi tror på idag!
netto blir ca 50.000 - 55.000:- och då ska man kunna göra reserveringar för ca 30% så beskattningsbar inkomst från detta borde vara ca 35.000:- (tom 31/12-2014) om hon har börjat sin verksamhet nu så borde hennes första bokslut vara 2014-12-31.
detta belopp ska läggas uppe på hennes andra eventuella inkomster, sedan ska det dras av räntor etc. som i den vanliga deklarationen.

det ni borde titta på är också en försäkring för hennes arbete, om olyckan är framme så är det alltid bra att ha en försäkring som täcker eventuella skador som kan uppstå.

hoppas detta hjälper er!

hälsningar

Janne

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-11-23, kl 14:44

Merkomp

Merkomp

Inlägg: 6

Utbildningen är ingen kostnad hon får dra av, det är en personlig kostnad. För att det skulle varit OK så skulle firman varit reggad innn utbildningen, verksamheten vara igång och utbildningen någon form av vidareutbildning eller specialutbildning inom det området som verksamheten har

www.merkomp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat