Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kan man göra så?

Inlägg 1 av 2

2013-11-21, kl 16:18

Jasmin

Jasmin

Inlägg: 9

Kan man göra så?

Hej har två bolag, ett EF och ett AB ( ensam aktieägare), Jag drev en verksamhet via EF och har nu sålt den verksamheten till AB för 300 000 via en skuldrevers där det stod att mitt EF skulle få betalt senast när AB säljer verksamheten om inte innan. Jag bokförde detta som en fordran i mitt EF och en skuld i AB, men nu till frågan:
Jag planerar att avveckla mitt EF helt och avreg F-skatt och bara ha mitt AB kvar, men var gör jag med fordran, kan jag föra om den i AB så den ligger som ett lån till Aktieägaren ( vilket är jag)? Eller ligger skulden till mig personligen trots att jag avvecklat bolaget? Hoppas någon kan ge mig ett svar.

J

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-11-23, kl 14:57

Merkomp

Merkomp

Inlägg: 6

Hur ser balansräkningen ut i din EF. Om du tänker lägga ner den och har 300KKR i fordran så antar jag att det balanserar med att du har samma belopp som EK i enskilda firman. I såfall kan du ju göra som du tänker för rent teoretiskt så kan ju då den enskilda firman "sälja" sin fordran på ditt AB till dig som privatperson och du "betalar" med ditt egna kapital i enskilda firman.
Vad du måste tänka på är skatteeffekten för enskilda firman. Det spelar ju egentligen ingen roll var fordran ligger det är ju ändå su som ska betala men har du pengar att betala skatten på försälkningen av verksamheten utan att plocka pengarna från ditt AB?

www.merkomp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat