Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fel bokföringsmetod ! HJÄLP

Inlägg 1 av 2

2013-11-25, kl 08:42

Plåtslagaren

Plåtslagaren

Inlägg: 1

Fel bokföringsmetod ! HJÄLP

Startade ett aktiebolag förra året , har nu åkt på revision. Börjar gå igenom allting en gång extra innan jag lämnar upp det till skattemyndigheten , upptäcker då till min fasa att jag valt fakturererings metoden, och bokföringsprogrammet jag valt (visma eget aktiebolag) använder kontantmetoden. Min fråga är som följer , åker jag dit för bokföringsbrott nu eller vad händer . Rent slarv från min sida att inte ha koll. Dock är ju är bokföring i ordning och alla papper och underlag finns. Vad gör jag

Med vänlig hälsning,

Egenföretagare med klump i magen

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-11-27, kl 00:46

gorano

gorano

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Plåtslagaren

Startade ett aktiebolag förra året , har nu åkt på revision. Börjar gå igenom allting en gång extra innan jag lämnar upp det till skattemyndigheten , upptäcker då till min fasa att jag valt fakturererings metoden, och bokföringsprogrammet jag valt (visma eget aktiebolag) använder kontantmetoden. Min fråga är som följer , åker jag dit för bokföringsbrott nu eller vad händer . Rent slarv från min sida att inte ha koll. Dock är ju är bokföring i ordning och alla papper och underlag finns. Vad gör jag

Med vänlig hälsning,

Egenföretagare med klump i magen



Kontantmetoden innebär att du bokför transaktioner när de betalas. Faktureringsmetoden så bokför du affärshändelser när dom uppstår. Vilken programvara och vilken kontoplan du använder har ingen betydelse - finns ingen lag på att du ska använda datorn för bokföringen. Du skulle kunna hantera bokföringen manuellt på papper om du så ville. Du kan i princip hitta på egna konton och en egen struktur på kontoplanen om du absolut vill, bara du följer bokföringslagen och aktiebolagslagen. Det finns, vad jag vet, ingen lag på att du måste använda den metod som du sagt du ska använda, men du ska använda din metod konsekvent. Så det borde räcka med att du nu väljer att använda faktureringsmetoden och bokför de fakturor du har liggandes och fortsättningsvis så bokför du enligt faktureringsmetoden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat