Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Öppningsbalansräkning

Inlägg 1 av 3

2013-11-25, kl 15:45

Greta

Greta

Inlägg: 18

Öppningsbalansräkning

Har hittills fått väldigt god hjälp här och hoppas på att få det igen,dyker ständigt upp nya frågor för mig!

Jag har precis startat en enskild firma och kommer att använda min privata cykel för att ta mig mellan de olika kunderna och min privata dator för att sköta bokföringen. Jag undrar om datorn och cykeln måste tas med som tillgångar i verksamheten eller om jag kan välja att inte göra det?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-11-27, kl 00:51

gorano

gorano

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Greta

Har hittills fått väldigt god hjälp här och hoppas på att få det igen,dyker ständigt upp nya frågor för mig!

Jag har precis startat en enskild firma och kommer att använda min privata cykel för att ta mig mellan de olika kunderna och min privata dator för att sköta bokföringen. Jag undrar om datorn och cykeln måste tas med som tillgångar i verksamheten eller om jag kan välja att inte göra det?



Kort svar: Nä, du behöver inte ta med dom i balansräkningen. Om du värderar dom kan du "köpa" in dom till verksamheten och förmodligen kan du ta dom som en kostnad och minska vinsten (beroende på värde och skick).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-11-27, kl 08:56

Greta

Greta

Inlägg: 18

Tack så mycket för ditt svar. Hjälper mig väldigt mycket att kunna få svar på mina frågor här:-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat