Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Svenskt AB i Norge? Moms o skatt osv Norge

Inlägg 1 av 3

2013-12-02, kl 00:59

Lexxar

Lexxar

Inlägg: 3

Svenskt AB i Norge? Moms o skatt osv Norge

Hej där,


Jag driver ett Aktiebolag i Sverige, men har nu fått uppdrag i Norge.
Tanken är att mitt bolag skall fortrsätta ha säte i Sverige.
Uppdragen kommer innefatta att jag använder min privata bil i arbetet där.

Nu kring lite saker jag är novis med och har försökt få klarhet i med skatteverket osv utan vidare vettigt resultat.

Jag kommer att få betalat direkt av min kund i Norge: måste jag skaffa norska moms och skatte konto osv där, hur går jag tillväga?
En kollega i nya firman har ett så kallat nuf,? någon som har koll op hur det fungerar?
När det gäller skatt, hur och var skall detta redovisas? risk för dubbel beskattning... ?
Har jag rätt att ta ut milersättning samt traktamente? Arbetet kommer att innebära en heldel resor samt övernattningar.

Är det fördelaktigt att vara skriven kvar i Sverige även som privat person, med möjligthet att dra av ytterligare.
Finns något som heter montörsregel eller 183 dagars regeln, vad innebär det?



Detta skall dras igång vädligt omgående innan jul och skulle vara väldigt glad om någon som kan lite hjälpa mig på traven med detta, då jag är vilsen i hur jag skall göra det smidigaste och mest fördel aktigt.


Mycket tacksam för svar


Med vänliga hälsningar

interior Montage

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-12-04, kl 10:36

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

hej,
konstigt att du inte fått svar från skatteverket, dom är normalt duktiga på att svara på frågor!
Men man måste komma till rätt person det är svårigheten.

Nu till din frågeställning.
Det finns ett par frågor.
- är det ABt som har fått uppdraget, och du kommer fakturera från det eller är det du som privatperson?
- är uppdraget för längre tid än 183 dagar under en 12 månaders period?
- är köparen av dina tjänster ett företag eller en privatperson?

dessa saker har betydelse för att kunna hjälpa dig vidare med din frågeställning.

din första fråga, här behöver man ha svar på ovanstående frågor.
din andra fråga, nuf är vad vi i Sverige skulle kalla en filial i utomlands för ett svenskt bolag, filialen registrerar sig för moms etc. i Norge och betalar skatt på inkomsterna från den verksamheten lokalt i Norge (enkelt uttryckt)
din tredje fråga, här behöver man svar på mina frågor.
din fjärde fråga, samma sak här så behövs svar på mina frågor.

efter det kan jag hjälpa dig med att klara ut begreppen, för att se vad du måste tänka på och om du behöver expert hjälp för att komma vidare, Norge är utanför EU och har många special regler, som gör att man måste göra rätt ifrån början.

Vi hörs!


Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-01-07, kl 03:09

Lexxar

Lexxar

Inlägg: 3

Hej!

Tack för ditt svar!

Ja det kan tyckas lustigt, men som tur är finns det vänliga själar där ute som vill hjälpa vilket jag är väldigt tacksam för.

- Jag driver ett Aktiebolag utifrån Sverige det är korrekt, och har fått uppdrag i Norge. Jag kommer inte att behöva fakturera utan jag kommer att få betalt utav kund samma dag som jobbet är utfört, via en bank terminal.
Detta betyder ju oxå att jag måste öppna något sorts företags konto i Norge. Där är jag oxå osäker på hur det fungerar..

- Det är svårt att säga hur länge uppdraget blir, allt bero helt på hur säljarna får sålt det dom ska. Men finns där bra teckning så är tanken att stanna iaf till sommaren.

- Köparen av min tjänst borde väl vara privat personen som jag utför själv installationen hos. Det är där jag får betalat. Firman som lejer min hjälp bifogar min tjänst i deras.


Detta har blivit till ett bråskande ärende och jag har lite panik över hur jag skall göra då jag som du kanske märker är ganska novis när det kommer till Norge och vad jag behöver göra för att få igång det snabbt och smidigt.

Just nu är prio att jag får igång ett konto där jag kan få in min betalning ifrån kund bundet till vår terminal. Samt ett moms o skatte konto, eller? Behöver jag skaffa norskt person nummer osv för detta.


Skulle vara oerhört tacksam om jag fick svar och hjälp med detta omgående.


Tack på förhand.

Vänligen


E

Inläggets betyg
Svara Svara med citat