Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kostnad för hemsida och domännamn innan start?

Inlägg 1 av 10

2013-11-26, kl 21:55

Greta

Greta

Inlägg: 18

Kostnad för hemsida och domännamn innan start?

Som rubriken lyder så har jag betalat för hemsida och domännamn innan jag startade min enskilda firma och undrar om jag måste bokföra dessa kostnader?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2013-11-27, kl 00:56

gorano

gorano

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Greta

Som rubriken lyder så har jag betalat för hemsida och domännamn innan jag startade min enskilda firma och undrar om jag måste bokföra dessa kostnader?

Tack på förhand!



Du måste inte bokföra kostnader, men intäkter måste du bokföra. Det är klokt att bokföra kostnader du har för driva verksamheten. Du kan även dra av kostnader du haft innan du registrerat firman såvida det är kostnader för verksamheten. Men det måste vara inom rimlighetens namn och du ska kunna motivera. Hemsida och domän används väl fortfarande och det är nog ingen som kan säga nåt om du bokför dessa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2013-12-05, kl 22:39

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Citat:

Ursprungligen postat av: gorano

Citat:

Ursprungligen postat av: Greta

Som rubriken lyder så har jag betalat för hemsida och domännamn innan jag startade min enskilda firma och undrar om jag måste bokföra dessa kostnader?

Tack på förhand!



Du måste inte bokföra kostnader, men intäkter måste du bokföra. Det är klokt att bokföra kostnader du har för driva verksamheten. Du kan även dra av kostnader du haft innan du registrerat firman såvida det är kostnader för verksamheten. Men det måste vara inom rimlighetens namn och du ska kunna motivera. Hemsida och domän används väl fortfarande och det är nog ingen som kan säga nåt om du bokför dessa.


Här är tyvärr svaret helt fel!

Man får inte dra några kostnader innan man har startat upp sitt företag. Skatteverket menar att det inte fanns något företag då kostnaden uppstod. Däremot kan man dra kostnader för den befintliga domänen och övriga kostnader med hemsidan men först när företaget är registrerat och då får man göra en så kallad periodisering där kostanden delas upp på före och efter nybildandet av företaget.

Som jag nämnde i en annan tråd här på forumet så kan inventarier som datorer, skrivare m.m. som man använder i sitt företag tas in i företaget till marknadsanpassat värde dock utan att momsen får dras. Momsen får man hantera på försäljning och inköp efter starten av företaget och då man har blivit momsregistrerad.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2013-12-05, kl 23:26

gorano

gorano

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Citat:

Ursprungligen postat av: gorano

Citat:

Ursprungligen postat av: Greta

Som rubriken lyder så har jag betalat för hemsida och domännamn innan jag startade min enskilda firma och undrar om jag måste bokföra dessa kostnader?

Tack på förhand!



Du måste inte bokföra kostnader, men intäkter måste du bokföra. Det är klokt att bokföra kostnader du har för driva verksamheten. Du kan även dra av kostnader du haft innan du registrerat firman såvida det är kostnader för verksamheten. Men det måste vara inom rimlighetens namn och du ska kunna motivera. Hemsida och domän används väl fortfarande och det är nog ingen som kan säga nåt om du bokför dessa.


Här är tyvärr svaret helt fel!

Man får inte dra några kostnader innan man har startat upp sitt företag. Skatteverket menar att det inte fanns något företag då kostnaden uppstod. Däremot kan man dra kostnader för den befintliga domänen och övriga kostnader med hemsidan men först när företaget är registrerat och då får man göra en så kallad periodisering där kostanden delas upp på före och efter nybildandet av företaget.

Som jag nämnde i en annan tråd här på forumet så kan inventarier som datorer, skrivare m.m. som man använder i sitt företag tas in i företaget till marknadsanpassat värde dock utan att momsen får dras. Momsen får man hantera på försäljning och inköp efter starten av företaget och då man har blivit momsregistrerad.



Jag missförstår säkert dig Tomas eller frågan, men som jag förstod frågan så handlade det om kostnader som uppstått för att kunna driva verksamheten i det nya bolaget och dessa kostnader är avdragsgilla (efter att företaget är registrerat, men naturligtvis måste du då bokföra dom på dagen för företagsstarten). Inventarier inköpta före start får du helt rätt endast ta in i verksamheten efter en värdering och då kan du inte dra av moms. Nu måste man då definiera vad en inventarie är och bl.a. se på livslängden och inköpskostnad (minst 5000 kr är rimligt). Datorer är inte inventarier utan en kostnad pga kort livslängd. Dyrare skrivare kan vara inventarier.
Är det oklart så ring Skatteverket. Allt står att läsa om på Skatteverkets hemsida som exempelvis:
https://www.skatteverket.se/privat/deklarera2013/foretagare/avdragforetag.4.3684199413c956649b550c8.html

Där står bl.a. följande:
Utgifter innan verksamheten har kommit igång

Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit i gång får du dra av dem förutsatt att

det gäller inköp under startåret och året före, d.v.s. om verksamheten kom i gång 2012 får du dra av de utgifter du haft under 2011 och 2012
det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, d.v.s. den behövs för din verksamhet
du inte dragit av utgiften tidigare t.ex. i en annan verksamhet
det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, t.ex. förbrukningsartiklar och inventarier av mindre värde
det inte avser inventarier som du i samband med starten tagit in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde."

Tomas, du ska kanske ändra ditt råd i annat inlägg om vilka kostnader och moms som får dras av.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2013-12-05, kl 23:35

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Det är lätt att missförstå inläggen här på detta forum det håller jag med om, dels så är de oftast knapphändiga och ofullständiga.

Men som svar på din kommentar så skrev inte Greta om det var en hemsida och ett domännamn som var avsett för kommande uppstart av företag, här kan det ligga en framförhållning som är på sin plats för att synas. Jag redovisade mitt svar rent generellt då jag antog att hon använde sin privata hemsida och skulle ta in den i företaget.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2013-12-06, kl 00:29

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Glömde bara klargöra skillnaden mellan olika bolagsformer. Det är bara enskild firma som får ta upp kostnader som hör ihop med företaget innan uppstart av företaget/registrering hos SKV. Företagsformer som HB, AB, Ekonomisk förening får inte göra detta.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2013-12-06, kl 00:52

gorano

gorano

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Glömde bara klargöra skillnaden mellan olika bolagsformer. Det är bara enskild firma som får ta upp kostnader som hör ihop med företaget innan uppstart av företaget/registrering hos SKV. Företagsformer som HB, AB, Ekonomisk förening får inte göra detta.


Du menar att man anger fel datum i den avgifts- och skatteanmälan du gör vid starten, där du anger det datum där du gjort dina första inköp eller försäljningar?Den gäller vad jag vet oavsett företagsform. Och jag är rätt övertygad om att det går att motivera kostnader innan den tidpunkten också genom att helt enkelt begära att datumet för första transaktioner ändras. Men anges fel datum i moms- och skatteanmälan kan skattemyndigheten bråka om det är avdragsgillt eller inte. Oavsett vilket så måste man som alltid kunna motivera att inköpen är för verksamheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2013-12-06, kl 01:02

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Här kommer en länk med mycket matnyttigt där det finns en redogörelse om denna fråga, se fråga 2.

http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Arbete%20och%20foretag%20dok/Starta%20Eget/Infoskatt.pdf

Med vänlig hälsning Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2013-12-06, kl 02:11

gorano

gorano

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Här kommer en länk med mycket matnyttigt där det finns en redogörelse om denna fråga, se fråga 2.

http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Arbete%20och%20foretag%20dok/Starta%20Eget/Infoskatt.pdf

Med vänlig hälsning Thomas Bofeldt



Tomas: Du skrev som en första kommentar att mitt svar till Greta var helt fel. Jag misstänker att du grundade det på texten i skriften från Nutek.
Jag hävdar bestämt att kostnader för verksamheten innan start är avdragsgilla oavsett företagsform och enligt de regler som finns och de behöver inte periodiseras.
I detta fallet handlar det om en hemsida och domännamn för verksamheten som med 100% sannolikhet är avdragsgill oavsett företagsform såvida det håller sig inom rimliga tidsgränser.

Nutek har fel i sin text anser jag. Dom har även andra fel i texten anser jag och skulle använda dokumentet med en nypa salt. Det skrivna ordet är inte alltid rätt.
Gå till källan istället.
http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000107275/41819.pdf
Nu finns den texten i lagen också, men jag letar inte upp den utan litar på att skattemyndigheten skriver rätt i sin information.

Det handlar om det finns en momspliktig verksamhet eller ej och har inget att göra med företagsform eller registreringar. Tidpunkten för start av en verksamhet är inte kopplat till den formella registreringen av bolaget.

Dock är det så att det är absolut enklast att först registrera sitt bolag innan man drar på sig kostnader - då är det inga tveksamheter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2014-10-10, kl 04:27

Momsens

Momsens

Inlägg: 9

Det går faktiskt att ta upp kostnader så långt bak som kalenderåret innan F-skattregistreringen, se här:
http://www.momsens.se/kan-man-dra-av-kostnader-innan-man-har-f-skattsedel

Skatteverket uttrycker sig så här:

"Du har normalt inte rätt att göra avdrag för moms på kostnader du haft innan din första momspliktiga försäljning. Om ditt företag har gjort inköp innan du har börjat med försäljningen måste du kunna visa att företaget är i ett uppbyggnadsskede."

Detta innebär i praktiken att du måste kunna visa att du haft planer på att starta företag när du gjort dina inköp som du tänker dra av när företaget är aktivt på riktigt. Det kan vara marknadsundersökningar eller andra kostnader som visar på ett direkt samband med kostnaderna och uppstarten av företaget.

Har du köpt/utvecklat en hemsida som uppenbarligen är till för ditt företag även om det ännu inte är F-skatteregistrerat så kan du dra av denna kostnad när du väl kommer igång formellt. Sen hade du ju extra krångligt med att ett annat bolag ska betala för detta till att börja med. Jag har själv jobbat i ett multinationellt företag där man tog kostnader i ett existerande bolag, sedan fakturerade man en samlingsfaktura till det nya bolaget när det var sjösatt. Jag skulle tippa på att en faktura mellan ditt nya bolag och din kompis bolag för att föra över kostnaden är nyckeln till att få detta att fungera för dig, formellt och skattemässigt.

MrEurodisco

Inläggets betyg
Svara Svara med citat