Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ny dator & årsbokslut. (Väldigt grön!)

Inlägg 1 av 6

2013-12-12, kl 14:25

SelimHällzon

SelimHällzon

Inlägg: 4

Ny dator & årsbokslut. (Väldigt grön!)

Hej!

Jag är en nystartad företagare (datorprogrammering, utvecklande av en hemsida, app som hjälper dig att levla upp ditt liv) som precis börjat läsa in mig på bokföring, skatteregler mm. Det är en viss "tröskel", men intressant! Jag tänker att jag vill sköta min bokföring både Rätt och optimalt Smart.

Min situation för tillfället är att jag reggat ftg under hösten, och i princip bara jobbat på nu med mitt koncept några månader. Har mest tänkt på att producera värde och väldigt lite på bokföring mm, iom att det inte skett så mkt i form av affärshändelser(?). Jag har köpt en mobil med fastpris, det är väl det enda som hänt tror jag.

Jag jobbar deltid som anställd.

Så jag tänkte kolla med er kunniga om nu har några råd till mig så här i starten.

ALLMÄNT:
1. Finns det ngt jag borde tänka på i allmänhet som ni önskar att ni själva hade gjort?

MER KONKRET:
2. Nu närmar sig årsskiftet och då funderar jag på om jag ska göra ett årsbokslut? Eller ska jag vänta med detta?

3. Jag behöver en ny dator till verksamheten, som kommer kosta cirka 8000-10000 kr inkl moms.
a) Finns det ngn fördel med att köpa den innan årets slut?
b) Kan jag göra en avskrivning på den?
c) Kan jag dra av ngt av kostnaden mot min inkomst av tjänst (som anställd)?

Hälsningar,

Selim

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2013-12-16, kl 12:57

silvereng

silvereng

Inlägg: 13

Hej,

Du nämner inte om du har en enskild firma eller aktiebolag.

1) Väldigt stor fråga, där svaret varierar beroende på förutsättningar.

2) Du kan vänta lite in på nästa år men bör kanske redan nu börja planera utifrån hur du vill att resultatet ska se ut.

3)
a) Ja den minskar vinsten så det är bra att köpa den innan årsskiftet.
b) Ja du kan göra avskrivningar, men enl dagens rekommendationer så går den under förbrukningsinventarier som inte behöver skrivas av. Det blir alltså en kostnad i sin helhet.
c) Om du har ett underskott(enskild firma) så finns den möjligheten, annars inte mycket att göra.

Med vänlig hälsning
Fredrik

www.contero.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2013-12-16, kl 13:53

SelimHällzon

SelimHällzon

Inlägg: 4

Hej Fredrik!

Tack för din feedback!

Yes, det är en enskild firma i dagsläget.

1. Ok!
2. Har du tips på hur jag konkret börjar planera, eller ngt verktyg kanske?
3.
a) Vad bra. Nu är den köpt! :)
b) Ok, då drar jag av den som en kostnad.
c) Ok.

Hälsningar,

Selim

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2013-12-16, kl 13:54

SelimHällzon

SelimHällzon

Inlägg: 4

Angående "Väldigt stor fråga, där svaret varierar beroende på förutsättningar": Kan jag smalna av frågan genom att spec:a förutsättnignarna på ngt sätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2013-12-25, kl 16:49

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

hej,
förutom det som Fredrik skriver, så om du har registrerat företag nu i höst, ska du titta på registreringsbeviset och se vad ditt första räkenskapsår är, normalt är ett räkenskapsår 12 månader, men det första räkenskapsåret kan vara mellan 0-18 månader, och eftersom du inte har haft någon kan du begära förlängning av räkenskapsåret upp till 18 månader, och om du har registrerat ditt företag efter den 1/7 i år kan du ha ditt första räkenskapsår tom 31/12-2014.
kolla reg. beviset vad det står.

skatteverket har seminarium/kurser för nya företagare, sök på deras hemsida "starta eget", dessa kurser är alltid bra att gå på.

mitt tips till alla som startar eget är att spara till skatt och moms, speciellt när du har enskild firma, en bra princip tycker jag är att det man får betalt för fakturering så sätter man undan moms på + 30% av det man har fakturerat exkl. moms på ett sparkonto, och det sparkontot ska man inte ta pengar ifrån eller låna, utan det ska man ha till framtida skattebetalningar, det ger en bra grundplåt till att betala skatten, så man inte behöver låna till det när det ska betalas.

det är som Fredrik en stor fråga som du ställer, och det finns inga generella svar eller tips, förutom ovan, och att man inte ska spenderar pengar innan man har råd, förutom de "verktyg" man behöver.
en annan ska man ska tänka på är försäkring, alla försäkringsbolag har bra och relativt enkla försäkringar för mindre verksamheter.

om du ökar din verksamhet och jobbar mer och mer i din verksamhet bör du också i framtiden funderar på en pensionsförsäkring, eftersom som enskild firma så får du inte samma pensionsskydd som anställd.

så mitt råd är att du tittar på att gå en starta eget kurs hos skattemyndigheten, som är gratis.

fundera och sätt ner dina frågor antigen här i forumet, så kan no9g flera av oss svara och ge tips (inga frågor är dumma eller för enkla)

om du inte vill skriva dom i forumet, så får du mer än gärna skicka dom i privat pm till mig så ska jag hjälpa dig, och svara på alla funderingar du har.

Lycka till!

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2013-12-26, kl 11:16

SelimHällzon

SelimHällzon

Inlägg: 4

Hej! Och god fortsättning!

Bokslutsdatum är 31 dec enligt reg-beviset (Antar att det är nu i år?) Angående att begära förlängning av räkenskapsår, vad exakt är fördelen med det? (Ev en dum fråga?)

Yes, jag ska absolut besöka alla kurser som Skatteverket har!

Angående försäkringar så låter det väldigt klokt med extra skydd. Har börjat kolla lite på ngn slags sjukförsäkring redan. Verkar som man är rätt utsatt som egenföretagare.

Fler frågor & funderingar kommer!

Allt gott,

Selim

Citat:

Ursprungligen postat av: JOLMC

hej,
förutom det som Fredrik skriver, så om du har registrerat företag nu i höst, ska du titta på registreringsbeviset och se vad ditt första räkenskapsår är, normalt är ett räkenskapsår 12 månader, men det första räkenskapsåret kan vara mellan 0-18 månader, och eftersom du inte har haft någon kan du begära förlängning av räkenskapsåret upp till 18 månader, och om du har registrerat ditt företag efter den 1/7 i år kan du ha ditt första räkenskapsår tom 31/12-2014.
kolla reg. beviset vad det står.

skatteverket har seminarium/kurser för nya företagare, sök på deras hemsida "starta eget", dessa kurser är alltid bra att gå på.

mitt tips till alla som startar eget är att spara till skatt och moms, speciellt när du har enskild firma, en bra princip tycker jag är att det man får betalt för fakturering så sätter man undan moms på + 30% av det man har fakturerat exkl. moms på ett sparkonto, och det sparkontot ska man inte ta pengar ifrån eller låna, utan det ska man ha till framtida skattebetalningar, det ger en bra grundplåt till att betala skatten, så man inte behöver låna till det när det ska betalas.

det är som Fredrik en stor fråga som du ställer, och det finns inga generella svar eller tips, förutom ovan, och att man inte ska spenderar pengar innan man har råd, förutom de "verktyg" man behöver.
en annan ska man ska tänka på är försäkring, alla försäkringsbolag har bra och relativt enkla försäkringar för mindre verksamheter.

om du ökar din verksamhet och jobbar mer och mer i din verksamhet bör du också i framtiden funderar på en pensionsförsäkring, eftersom som enskild firma så får du inte samma pensionsskydd som anställd.

så mitt råd är att du tittar på att gå en starta eget kurs hos skattemyndigheten, som är gratis.

fundera och sätt ner dina frågor antigen här i forumet, så kan no9g flera av oss svara och ge tips (inga frågor är dumma eller för enkla)

om du inte vill skriva dom i forumet, så får du mer än gärna skicka dom i privat pm till mig så ska jag hjälpa dig, och svara på alla funderingar du har.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat