Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Webbutik och verkstad under samma bolag?

Inlägg 1 av 5

2013-12-21, kl 13:10

oem

oem

Inlägg: 6

Webbutik och verkstad under samma bolag?

Hej driver en verkstad idag ( http://www.oem-eftermontering.se ) nu är vi snart färdiga med även en webbutik. Vad är enklast och smidigast, registrera nytt bolag med bara webbutik som huvudsyssla eller "baka" in det i min befintliga företag. Webbutiken kommer att ligga under samma adress (www.oem-eftermontering.se/webshop) och ska fortfarande vara en tydlig koppling till verkstan. Har ni några erfarenheter inom detta, är en e-handel enklare att driva om den bara sysslar med e-handel eller spelar det ingen roll?

http://www.oem-eftermontering.se
-original delar till rätt pris.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2014-01-02, kl 11:55

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Hej
Min uppfattning är att webbutiken bör ligga under verkstan. Du har förmodligen arbetat upp en publik och sökmotoreffekter och det kan du enkelt dra nytta av. Börjar du med ny domän tar det lite längre tid och kräver mer arbete.

Lycka till

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2014-01-03, kl 15:30

tompilou

tompilou

Inlägg: 13

Kommer webshopen att öka omsättningen avsevärt?
I så fall kan det av skattemässiga skäl vara bra att ha 2 bolag för att hålla nere omsättningen i respektive bolag.

Annars är det väl bara bökigt att separera alla ordrar?
Ska webshopen ha ett eget lager med varor och andra anställda eller kommer allt ske ifrån samma lokaler med samma personer?

En annan fördel med att driva allt i samma bolag är att webshopen och verkstaden får en gemensam kundbas, vilket kan utnyttjas vid administrering och marknadsföring


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2014-01-03, kl 20:38

oem

oem

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av: tompilou

Kommer webshopen att öka omsättningen avsevärt?
I så fall kan det av skattemässiga skäl vara bra att ha 2 bolag för att hålla nere omsättningen i respektive bolag.

Annars är det väl bara bökigt att separera alla ordrar?
Ska webshopen ha ett eget lager med varor och andra anställda eller kommer allt ske ifrån samma lokaler med samma personer?

En annan fördel med att driva allt i samma bolag är att webshopen och verkstaden får en gemensam kundbas, vilket kan utnyttjas vid administrering och marknadsföring




Fördelen med kundbas hade jag helt glömt bort. Precis som du skriver blir det bara rörigt och dubbelarbete att ha två bolag ur det perspektivet. Nej allt ska skötas ur samma lokaler och samma personal då det krävs ganska mycket special kunskap inom området vilket bara vi som montörer har.


Men har nu pratat med både webbdesign firman och revisorn (rådgivare inom företaget) som båda tycker att jag ska ta chansen nu när www.eftermontera.se är ledig med "www.eftermontera.se/webshop/" som webshop och långsiktigt känns det som väldigt smart däremot kan jag tänka mig att en ny webbadress i ett bolag som presenteras så mycket på nätet som vi gör förlorar man mycket på. Hur lång tid tar det för folk att förstå att man bytt domän? Nån som har erfarenhet av bytt webbadress fördelar/nackdelar?

http://www.oem-eftermontering.se
-original delar till rätt pris.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2014-01-06, kl 10:37

tompilou

tompilou

Inlägg: 13

Det är väldigt enkelt att ställa in så att om man anger oem-eftermontering.se vidarebefodras man automatiskt till eftermontera.se.

Om ni anlitat en webbyrå för att skapa den nya hemsidan och webshopen borde de kunna lösa vidarebefodringen också.
Det gör att ni förmodligen inte tappar några större volymer av besökare.

Om ni har ett bra kundregister idag kan ni ju passa på att göra utskick till dem om förändringen.
Det är bra att göra 1-2 utskick redan innan överföringen skett så att de vet att det kommer hända saker, och sen 2-3 utskick efter att nya sidan lanserats för att visa er nya profil.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat