Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

arbeta som konsult

Inlägg 1 av 8

2014-01-02, kl 13:23

blomster

blomster

Inlägg: 2

arbeta som konsult

Har fått erbjudande om att arbeta som konsult vilket innebär att jag skall fakturera ett fast arvode enl ök samt en del provision på sålda varor o tjänster. Även semesterersättning utgår. Uppdragsgivaren betalar in alla sociala skatter o avgifter för mig. Skall arbeta med enskild firma som jag håller på att starta.Dock ingen F-skatt.

Är det någon kunnig här som har några synpunkter på upplägget enl ovan om detta är ett okej förfarande eller några tips i övrigt som jag skall tänka på. Mycket tacksam för era inlägg. Mats.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2014-01-03, kl 11:10

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,
om du ska jobba som konsult och fakturera genom din enskilda firma, så är det du som ska betala in social kostnader och skatt etc. det kan inte din uppdragsgivare göra för dig.

för att du ska kunna betraktas som egen företagare och kunna fakturera utan att skatte myndigheten ska kunna betrakta dig som löntagare hos din uppdragsgivare, behöver det vara klara regler om ersättning.

en tumregel som konsult brukar vara att man kommer överens om vilken nivå denna tjänst skulle ha i lön lägga på 60% i tillägg och det är det fasta månadsbeloppet du ska fakturera och man gör samma sak med provisionen. i dessa 60% ingår då alla kostander runt lön (sociala kostnader, semestersättning, semester, pension, försäkringar etc. 60% är ungefär vad en anställd kostar plus lön, så det blir inte dyrare för din uppdragsgivare. Det ni också måste komma överens om hur hanterar ni frånvaro, som semester sjukdom etc.

så jag tycker inte upplägget som du beskriver är tillräckligt bra, varken för dig eller din uppdragsgivare.

Med vänlig hälsning

Janne

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2014-01-03, kl 15:50

Tobbe1970

Tobbe1970

Inlägg: 2

Det där är inte att vara egen. Skulle sedan din uppdragsgivare strunta i att betala in avgifterna...så är det du som krävs på dem av skatteverket. Du ska fakturera så att du har till dina egna avgifter (de är dina, ingen annans), din egen semesterersättning (det är du som ska stå för den, ingen annan) och det ska gärna bli lite över. Du betalar själv in moms, arbetsgivaravgifter (eller snarare sociala avgifter om det är enskild firma) och din egen källskatt. Vad skulle du fakturera "fast" per månad? Så ska jag räkna ut din lön åt dig...

Vad menar du med "Dock ingen F-skatt.". Är du företagare och ska fakturera så ska du ha f-skattsedel, inget snack om några andra upplägg för det förlorar bara du själv på när skatteverket anser det vara svartjobb och sköntaxerar dig med 160% extra sen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2014-01-03, kl 16:01

blomster

blomster

Inlägg: 2

Hej. F-skatt får jag inte då jag sedan många år sedan fick den indragen pga skatteskuld som uppkommit i tidigare företag. Summan som är fast är 18 000/mån.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2014-01-03, kl 16:23

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

hej,
om du inte kan få F-skatt så kan du inte driva enskilda firma och då kan du inte jobba som konsult, du kan endast vara anställd hos din uppdragsgivare. ingen fakturering bara få lön.

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2014-01-03, kl 21:21

deeman

deeman

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: JOLMC

hej,
om du inte kan få F-skatt så kan du inte driva enskilda firma och då kan du inte jobba som konsult, du kan endast vara anställd hos din uppdragsgivare. ingen fakturering bara få lön.


Jodå det går säkerligen arbeta som konsult...
Alternativ är ju att egenanställa sig själv och arbeta som konsult via t.ex Frilans Finans eller liknande.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2014-01-03, kl 21:53

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Du kan alltid jobba som konsult via frilans, men då är inte upplägget som är beskrivet ovan, det som gäller utan ett annat upplägg med uppdragsgivaren, då frilans ser till att alla inbetalningar till myndigheten sker och man får ut en nettolöner från frilans!

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2014-01-17, kl 02:12

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om det var många år sedan sist är det inte omöjligt att det är avskrivet. Hör med SKV.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat