Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

FA-Skattesedel

Inlägg 1 av 6

2014-01-02, kl 11:50

Kacko

Kacko

Inlägg: 3

FA-Skattesedel

Jag har planer på att driva något på sidan om min anställning. Målsättningen är självklart att på sikt kunna leva på det. Jag skulle vilja se konkreta exempel på hur man beskattar som enskild näringsidkare. Jag kommer att i huvudsak ägna mig åt försäljning. Jag har fler frågor som kommer....

Vi antar att jag köper in 10 st X för 395kr/st av en grossist. De ska säljas vidare för 700 kr/st. Hur räknar man ut skatten?
Om jag gör ett jobb åt någon, hur mycket är "normen" för vad man ska ta betalt (per timme)?

Om jag blir av med min anställning, kommer jag få problem med A-kassan pga eget företag? Jag har hört mycket om det och talat med A-kassan. Deras svar var inte särskilt trevligt då de ser på varje fall för sig, så man vet aldrig hur de kommer att agera. Har någon av er erfarenhet av det?

Jag har funderingar på att använda iZettle, synpunkter på det?

Jag har mer frågor men vi börjar så här.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2014-01-03, kl 11:31

JOLMC

JOLMC

Inlägg: 25

Hej,
om du bedriver enskild firma och har en inkomst som löntagare så fungerar det på det viset att din vinst från din enskilda firma läggs till din andra lön. så det är inte så enkelt att bara räkna försäljning minus inköp och veta hur mycket skatt du kommer att betala, det beror på hur mycket du tjänar på din andra inkomst som löntagare. det som du också kommer att betala är egenavgifter, så totalt (egen avgifter och skatt) så blir det nog minst ca 50-60% på din vinst (mycket grov uppskattning utan att ha mer information än det du skriver).

normen för att räkna ut ett konsult arvode är att uppskatta vad denna tjänst skulle ha i månadslön, göra ett tillägg med 60%, för du kommer att stå för alla kostnader som egenavgifter etc. sedan dividerar man det beloppet med antalet arbetstimmar på en månad.
om lönen är 15.000 och arbetstiden är 40 timmar/vecka blir timlönen så här.
15.000 * 1,6 = 24.000/168 (40*4,2) = 143:-/tim.

det är svårt med a-kassa för företagare, men kontakta småföretagarnas arbetslöshetskassa www.smakassa.se. dom kan nog hjälpa dig med det.

iZettle, är bra om du ska ta betalt direkt, det kostar lite pengar per varje transaktion, men du får betalt direkt, om du hanterar kontanter, så tänk på att om omsättning med kontanter är mer än ca 180 KSEK/ år så kan det från skattemyndigheten vara ett krav på registrerat kassa register, och anmälan måste göras till dom. men mer info behövs för att kunna svara på det.
men iZettle fungera bra och fler och fler använder det även butiker.

lycka till

Janne

Jan Olsson
JOL management Consulting AB
www.jolmc.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2014-01-06, kl 11:11

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Hej
Självklart ska man räkna med vinst på själva försäljningen men du ska också räkna med vilka kostnader du haft för att få till den här affären. Hur har du marknadsfört dig, mobilsamtal, internetabonnemang, resekostnader, bokföring? Vinst minus kostnader blir den intäkt du får i företaget och ska skatta för. Tycker JOLMC tar upp väldigt viktiga saker också.

Om du känner dig osäker på hur redovisningen ska göras kan det vara ett alternativ att, åtminstone inledningsvis dra nytta av företag som FrilansFinans så sköter dom allt det administrativa åt dig och du betalar inte nån fast avgift utan bara när du faktiskt får in pengar. Att ha eget företag registrerat kan påverka dina förutsättningar om du blir arbetslös. Om du anlitar FrilansFinans eller liknande företag för "egenanställda" så tror jag det gäller delvis andra regler. Googla på "egenanställda" så hittar du massor med information och länkar om det.
Lycka till!

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2014-01-13, kl 17:05

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

10 ev.15% räknas som bisyssla men som påpekas är det som att kasta sig ut på djupt vatten att ge sig in som reg. företagare. Med nuvarande regering kastar man sig inte direkt och försöker krossa företaget vilket var mer regel än undantag tidigare. Jag satt själv i företagsskattenämnd så jag vet, och ju mer man stretade emot desto jävligare var de. Läs skattmasens manifest så förstår du vad jag menar. Det var en högt uppsatt skattechef som efter avgång talade om hur det verkligen var och det var ingen överdrift snarare tvärtom.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2014-02-06, kl 23:08

Kacko

Kacko

Inlägg: 3

Konkret, jag säljer en vara för 700 kr inkl moms, den kostar 50 kr att skicka till kunden och han betalar med kort, typ iZettle. De tar ju 2.75% av beloppet i avgift.
700 kr inkl moms, iZettle ska ha 19.25 kr och frakten kostar 50 kr (litet paket).
Kostnader för affären, räknas fraktavgifter och kostnader för betalsystem in i detta?
Förklara tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2014-02-06, kl 23:16

Kacko

Kacko

Inlägg: 3

Svar till Lars

Jag kan tro dig. Alla företag som är/har varit statliga har haft en usel och otrevlig servicenivå, läs Vattenfall, Televerket, Bilprovningen m fl. Nu när bilbesiktningarna släppts fria så är även Bilprovningen helt plötsligt mycket trevligare. Jag missade att betala en räkning i tid till Vattenfall för många år sedan. Ni skulle ha sett vilket otrevligt brev de skickade med hot om avgifter, räntor och gud vet vad! Jag bodde då i lägenhet och räkningen låg på ca 250 kr. Jag svarade på brevet och ifrågasatte hela deras uppträdande, väldigt sakligt, utan att förneka min egen del i det hela. De svarade aldrig på det.
När nästa räkning kom så hade dom inte lagt på någonting i avgifter. :D

Inläggets betyg
Svara Svara med citat