Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Finansiering

Inlägg 1 av 2

2013-08-19, kl 10:25

Cali1

Cali1

Inlägg: 4

Finansiering

Hej,

Jag har sedan ett par år tillbaka arbetat vid en fast anställning där jag är relativt välavlönad och har därmed även dragit på mig ganska höga fasta kostnader, boendes uppe i Stockholm. I dagsläget arbetar jag med ett företag där vi under en vecka hade en hög omsättning (dock minusaffär) och idén har potential att omvändas till plus ganska enkelt genom höga marginaler.

Detta krävs dock att jag måste arbeta heltid med idén och undrar om vad det finns för alternativ (när man inte har ett par 100 000 insparat) att kunna ha någon form av inkomst de första kritiska 3-6 månaderna. Kollade starta eget-bidrag vid arbetsförmedlingen men förutsättningarna för att man ska plocka ut dessa matchade inte direkt vem jag är...

Har någon tips?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-01-15, kl 21:13

mabolo

mabolo

Inlägg: 3

Hej Cali,

Det beror på till stor del hur mycket du tror och vill satsa på din affärsidé. Det finns väl ett antal olika sätt som brukar återkomma och ingen av dom är enkla egentligen - om man verkligen startar från "noll" - dvs ingen existerande verksamhet bara en idé.

1. Självfinansiering: dvs spara ihop pengarna själv genom att dra ner på kostnader, ta ett extra jobb en period eller sälja lite saker tills man har möjlighet att ta steget att köra i några månader. Risken är att efter dom pengarna är slut så är du utan sparpengar och utan jobb. I och med att du står för 100% av risken, så skulle du på 100% av den potentiella vinsten.

2. Ängelfinansering: dvs du använder ditt befintliga nätverk av familj, vänner, bekanta & andra personer i ditt nätverk för att få dom att investera i din idé. Med lite tur kan man få ihop tillräckligt för att kunna köra heltid i några månader. Du delar risken och därmed den potentiella vinsten med de andra investerarna. Dock ska det sägas att om det går dåligt, kan detta vara förödande för relationer till de som investerat, så detta behöver du vara mycket försiktig med. Vänd dig till de som har pengar att ta en sådan risk, om möjligt att de kan hjälpa till på något annat sätt (råd, kontakter etc), och var väldigt respektfull när du spenderar andra människors pengar. Med det vill jag ha sagt att dom troligen inte tycker att det vore OK att deras sparade pengar går huvudsakligen till att betala dina vanliga hushållsräkningar under tiden som provar dig fram med verksamheten.

Det är alltid ett svårt val och jag hoppas det går vägen för dig!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat