Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Uppskov för skatt & moms?

Inlägg 1 av 5

2014-01-10, kl 08:43

fashion74

fashion74

Inlägg: 2

Uppskov för skatt & moms?

Hej!

Jag är precis i startgroparna med att starta eget. Har registrerat mig hos Bolagsverket och fått hem papper att det är klart, men har fastnat vid ansökan om FA skattsedel hos Skatteverket, eftersom jag kommer att fortsätta min nuvarande anställning.

Kan man få uppskov med att betala in skatt och moms under första året och hur gör man då? Alltså, kan man anmäla 0 kr för första året?

Jag har startat eget företag som kostrådgivare och säljer tjänster, men är osäker på hur mycket jag hinner att jobba med detta utöver mitt heltidsjobb, därför vill jag anmäla 0 kr som inkomst under första året.

Självklart kommer jag att lägga undan ca 50% av det jag tjänar på företaget under årets gång för att sedan betala in till Skattekontot när året har gått.

Hur gör jag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2014-01-10, kl 09:36

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Ja, det finns ju lite olika alternativ. Vid företagsstart erbjuds man 3 månader uppskov av att betala skatt och moms (en ruta man måste klicka i för att få detta) så att man kan bekanta sig med hur det är att ha företag och så innan man också lär sig betala skatt och göra momsdeklaration. Många väljer att sätta 0 eller en väldigt liten vinst första året för att på så sätt "slippa" att betala skatt. Men din uppskattning måste ju ändå vara realistisk. Det som är bra här är att du kan sätta 0 nu och om företaget går väldigt bra någon månad senare, ja då är det bara att gå in och ändra sin uppskattning så att man börjar att betala skatt.

Även om du anmäler inkomst 0 så måste du ändå betala in moms (men det räknas inte som avgift för dig) på allt du säljer om du inte sysslar med momsbefriad verksamhet det vill säga.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2014-01-24, kl 21:22

Scudetto

Scudetto

Inlägg: 2

Om du inte vet ännu hur mycket du kommer att tjäna på ett ungefär så skulle jag avråda dig från att starta företaget "tills du har kommit på fötter" med kunder och ekonomi. Ett bra alternativ till att ha FA-skatt är att använda sig av exempelvis www.frilansfinans.se och www.bolagskraft.se

Vad jag vet via bolagskraft så kan du även göra avdrag för de utgifter du kommer ha i ditt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2014-01-25, kl 16:45

RIKFRED

RIKFRED

Inlägg: 2

Innan jag startade www.mtmanor.se som aktiebolag använde jag mig av Frilans Finans. Det är en smidig tjänst som jag gärna rekommenderar, speciellt eftersom det låter att du kommer ströjobba lite vid sidan av din heltidsanställning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2014-01-25, kl 23:14

fashion74

fashion74

Inlägg: 2

Tack för alla svar! Ska fundera på hur jag ska göra! Ska prata med Skatteverket också och fråga om råd...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat