Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Etablering av Industriföretag utomlands

Inlägg 1 av 9

2013-06-19, kl 11:22

olliver

olliver

Inlägg: 3

Etablering av Industriföretag utomlands

Hej, behöver hjälp att införskaffa underlag till etableringen.

Länderna som är av intresse är i dagsläget Estland, Lettland, Litauen och Polen.

Företaget jag vill flytta är redan etablerat i Sverige och är en tillverkande industri.
"Omsättningen" ska succesivt flyttas för att minimera riskerna och tillverkning i Sverige kommer fortlöpa tills det att vi är säkra i etableringslandet. Detta skapar en säkerhet då vi när som helst kan återgå till produktion i Sverige om något oväntat händer.

Det jag behöver hjälp med i ett första stadium är information om vart jag hittar matnyttiga uppgifter om de ovan nämnda länderna. Det är något som inte är så lätt att hitta på google har jag märkt, fakta från 2005 osv är ju inte relevant. Matnyttiga uppgifter kan vara: lönenivåer, skatter men också företagsklimatet osv.

Tips och andra betänkanden om etableringen är också av intresse, allt egentligen som kan påverka beslutet är intressant.

www.plusbutiken.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2013-09-25, kl 18:28

MagnusK

MagnusK

Inlägg: 8

Har du funderat på att ringa respektive lands ambassad i Sverige? Eller kanske handelskammare för landet kan hjälpa till?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2013-10-06, kl 18:19

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Min hustru är auktoriserad svensk-lettisk tolk samt översättare och till och från hinner hon med att ta sig an företag mot normalt hela dagarna och även nätter myndigheter av olika slag.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2013-10-07, kl 21:29

olliver

olliver

Inlägg: 3

För min del är dessa planer nedlagda för tillfället.

Jag har fått lite snurr på Webbshoppen där jag säljer hundprodukter. Skickar en hel del flexikoppel nu för tiden.

Dock skadar det nog inte om lite svar kommer upp i förebyggande syfte eller till andra som är intresserade.

Själv tror jag på att Magnus alternativ är bra med handelskammare osv.
Sen har jag även fått rekommendationer från folk att man bör ha med någon som har språket som modersmål när det gäller dessa länder.

www.plusbutiken.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2013-10-07, kl 23:34

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

MItt i centrala Riga ligger handelskammaren och precis som du säger är det oerhört viktigt med en tolk i vilket land man än väljer. Kammarkollegiet i Stockholm har register på auktoriserade svenska tolkar samt även den högre graden (rättstolk) som är något dyrare.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2014-01-16, kl 22:53

andrzej

andrzej

Inlägg: 5

Hej,
Jag kan hjälpa dig med driva/samarbeta med Polen. Är polsk och har några ideer och den kunskap som du förväntar. Vill du bygga relation skriv mig på mail [email protected]

Mvh
Andrzej

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2014-01-28, kl 03:19

Hazrat

Hazrat

Inlägg: 39

Hej Olliver. Jag har kontakter i länder där du vill etablera ditt företag. Några av mina kontakter är företagsamma, andra snickare och affärsman. Berätta lite kort om ditt företag och sedan vi kan prata om affärer, kanske tet-a-tet.
Hazrat

Nyfiken konsult och kreativ skapare av olika konstruktioner, t.ex., Tränings- och massagemaskiner, ljuskrona, finurliga prylar mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2014-01-28, kl 11:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Tidigare var det lönsamt att driva mindre företag i Lettland men från och med i år har mycket förändrats. Arbetskraft är fortfarande billigare än i Sverige men då finns det andra länder som är mycket billigare.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2016-10-29, kl 19:28

gabined2000

gabined2000

Inlägg: 11

I am looking for a partnership or collaboration (distribution, sales representative, production branch, etc.). I am speaking about Romanian market with future possible development in the south Eastern European market. Further detailed discussions can be carried out at any time.

Thank you,
GABRIEL NEDELCU
E-mail: [email protected]
Mobile: 0040736119147
Skype ID: gabi_ned2000

Inläggets betyg
Svara Svara med citat