Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Sponsorer/Investerare sökes!

Inlägg 1 av 1

2014-01-28, kl 19:39

vivvi75

vivvi75

Inlägg: 4

Sponsorer/Investerare sökes!

Hej!

Jag är precis i planeringsstadiet att vilja starta/nyetablera ett mini-ullspinneri i Stockholm.

Här kommer en liten beskrivning av min affärsidé:

Min idé föddes i samband med att jag klickade vidare på en länk i Facebook-gruppen Ullförmedlingen, där SVT gjorde reportage om ett nystartat mini-spinneri i Sparreholm.
Jag har även förstått att enorma mängder ull går på tippen, dels på grund av att de befintliga spinnerierna i Sverige har långa kötider (1-3 år). Vissa spinnerier har även inlämningsstopp.

Dessutom kräver många spinnerier en viss minimimängd inlämnad ull.
De spinnerier som jag i dagsläget känner till, finns ute på landsbygden (eftersom det finns särskilda bidrag att söka för verksamhet där).

Att då erbjuda arbetsdeltagare en sysselsättning som är biståndsberättigad via kommunen eller liknande (OSA-arbete, lönebidragsanställning etc via Arbetsförmedlingen), där dels stadsdelen betalar oss för en placering, blir en win-win situation för alla parter. Även de som t ex går på yrkesinriktade utbildningar skulle kunna erbjudas praktik hos oss.

Jag tänker mig även ett samarbete med olika studieförbund, där vi hyr ut våra lokaler för att kunna bedriva hantverksinriktade kurser (samtidigt som man erbjuder dessa kursdeltagare lite rabatt på våra produkter).
Jag tänker mig även att ha en intilliggande butik, där vi även säljer våra produkter.

Investeringskostnader för maskinparken och övrigt landar i runda slängar på 1,5-2 mkr.

Jag söker därför efter sponsorer/investerare för att kunna gå vidare med projektet.

Maila mig Vendela: [email protected]

Svara Svara med citat