Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma, räkenskapsår

Inlägg 1 av 10

2014-01-04, kl 18:09

tbleckert

tbleckert

Inlägg: 7

Enskild firma, räkenskapsår

Jag startade företag (enskild firma) 2013-06-24 och jag har lite svårt att tyda mitt beslut om Debiterad preliminärskatt.

Jag har inte betalat något det här året (förra alltså 2013) då jag, enligt beslutet, ska börja betala *summa* den 2014-02 (fördelat på 12 månader) som är baserat på inkomståret 2013. MEN det står såhär:

”Preliminära skatten kommer att åsättas från februari 2014 med *summa* fördelat på 12 månader då du startar med räkenskaps år som slutar 141231. Det överskott vi har räknat ut baseras på ett skatteuträkningsprogram som avser inkomstår 2013. Ett uträkningsprogram för nästkommande år finns inte.”

I toppen står det ”Beskattningsår: 130101-131231”

Min fråga är, vilket är mitt räkenskapsår? Ska jag göra årsbokslut nu och deklarera nu i år eller är det 2015 som gäller? Och vad händer med min inkomst 2014, skattas den 2015?

Enligt skatteverket är mitt räkenskapsår 130101-131231 men det kändes inte riktigt som att dom förstod vad jag pratade om.

Detta är som sagt väldigt nytt för mig, har läst lite böcker och på nätet men inte riktigt förstått detta. Kan heller inte se i klartext varken i mina papper från skatteverket eller på Verksamt där jag registrerade.

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2014-01-06, kl 15:34

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Hej
Preliminärskatten är vad du betalar i förväg. Den baseras på tidigare års omsättning och räknas fram av Skattemyndigheten, alternativt har du lämnat en preliminär deklaration. Eftersom du startade mitt under 2013 kanske du har förlängt bokföringsår första året. Det är rätt vanligt att man begär det och då ska ditt bokslut göras den sista december 2014.

Om dina inkomster förändras kan du lämna en ny preliminär skattedeklaration och ändra det debiterade beloppet under pågående verksamhetsår. På så sätt minskar du risken att antingen betala för mycket eller för litet. Men i slutändan rättar det till sig eftersom du - efter ditt bokslut och din självdeklaration kommer att få besked om antingen pengar tillbaka eller restskatt beroende på om det du preliminärt betalat in varit för mycket eller för lite.

Lycka till!

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2014-01-06, kl 17:00

tbleckert

tbleckert

Inlägg: 7

Hej och tack för bra svar.

Går det att verifiera vilket räkenskapsår jag har? Minns inte om jag valde förlängt eller förkortat, framstår det i texten jag citerade? Jag registrerade företaget via Verksamt.se och kan inte se mina inskickade uppgifter. Står heller inget om det i infon om mitt företag.

Jag vet att max antal månader är 18, men hur räknas det. Mitt registreringsdatum är 2013-06-24. Men oavsett, om vi säger att jag utgår ifrån att mitt räkenskapsår är 130624-141231 och det visar sig vara felaktigt, vad händer då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2014-01-06, kl 23:12

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Det bästa förslag jag har är att du kontaktar Skatteverket och frågar. Dom borde kunna se direkt vad du valde när du registrerade dig. Du har inte haft ditt företag så länge och kan inte veta allt från början (eller sen heller för den delen) - dom är oftast väldigt hjälpsamma och det är alltid enklare att fråga innan man får problem än efter.

Kanske kan du få bättre svar av någon annan härinne. Håller tummarna

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2014-01-07, kl 00:29

tbleckert

tbleckert

Inlägg: 7

Tack för hjälpen! :) Ska fråga dom igen

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2014-01-07, kl 09:52

tbleckert

tbleckert

Inlägg: 7

Nu har jag fått det verifierat för mig, det är alltså 2014-12-31 som mitt första bokslut är. Som jag förstått det så ska jag notera detta i deklarationen, men hur gör jag med momsen? Ska den betalas in i år ändå?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2014-01-07, kl 10:16

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Jag kan inte svära på det - jobbar inte med bokföring, är bara egenföretagare med sedan länge inkörda system. Men jag tror absolut du ska betala in momsen nu om du gör det årsvis (man kan välja kvartalsvis eller månadsvis också lite beroende på vilken omsättning man har).

Själv har jag valt att anlita en redovisningsbyrå för hjälp med sånt här, det spar tid och faktiskt också pengar eftersom proffsen kan saker, avdragsmöjligheter och annat som jag själv inte kan. I alla fall har det varit så för mig.

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2014-01-07, kl 10:20

tbleckert

tbleckert

Inlägg: 7

Jag håller med om att det är värt att ha en revisor och det är något jag absolut funderar på och troligtvis kommer skaffa. Vill bara lära mig lite mer ingående om bokföring, ekonomi osv och kände att det är bättre att jag gör detta själv från början.

Vad gäller momsen, så tror jag också jag betalar i år. Har valt årsvis.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2014-01-12, kl 19:20

stifor

stifor

Inlägg: 386

När du har årsvis moms innebär det att den ska redovisas och inbetalas efter räkenskapsårets slut. I ditt fall blir det då alltså en bit in på året 2015, inget behöver betalas nu.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2014-02-01, kl 22:39

Distanskonsulten

Distanskonsulten

Inlägg: 10

Hej
Vad bra att stifor redde ut begreppen. Jag hade faktiskt missat datumangivelsen du fått från Skatteverket och gav ett dåligt svar i all hast. Men utan att ha summerat räkenskapsåret är det ju inte det enklaste att redovisa och betala moms ;-)

Ska läsa noggrannare i fortsättningen innan jag svarar på nåt

Distanskonsulten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat