Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta Webbshop

Inlägg 1 av 4

2014-03-18, kl 09:52

SteffieT

SteffieT

Inlägg: 2

Starta Webbshop

Hejsan!
Jag har länge funderat på att starta en egen webbshop där jag ska sälja kläder. Detta är helt nytt för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga!
Jag har en affärsplan, det jag undrar är lite mer hur jag ska gå till väga, hur går man till väga med inköp? vad är nästa steg efter att man har gjort sin affärsplan? Kläderna kommer köpas in från ett land inom EU. Alla tips är välkomna för att jag ska kunna komma igång.

Tacksam för all hjälp.
//stephanie

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2014-03-19, kl 21:03

emthe86

emthe86

Inlägg: 3

Hej Stephanie,

jag har precis starta www.bomarke.com vi säljer regnkappor.

Vi har också köpt in varorna från ett annat EU-land, jag tycker det är en smidig lösning att börja med då inga extra skatter/tullavgifter tillkommer. Vi har tänkt väldigt mycket på att börja lite och fokusera på omsättning och minska kostnader istället för att jaga det bästa marginalerna.

1. Vi startade bolag
2. Beställde varor
3. Kollade upp det juridiska, mönsterskydd etc.
4. Började arbeta med vår webshop, ska du börja enkelt, enkelt tycker jag www.tictail.com är en bra lösning. Vi har valt att köra på Shopify, en relativt enkel lösning men du har större friheter och färre begränsningar vad det gäller SEO, Analys och betlaningsmetoder.
5. Vi blev ansökte om inlösensavtal via vår bank (för att få sälja varor gentemot kortbetalningar) och bestämde oss för betalnsingsterminal, vi valde E-pay. (DIBS är ett annat alternativ med flera andra). Detta tog lite tid att få avtal och annat på plats.
6. Efter detta har vi aktiverat sociala kanaler och börjat sälja produkter till vänner, bekanta och vänners vänner.
7. Vi har arbeta mycket med SEO för att hamna högt upp på Google, detta har vi gjort genom att skapa bra innehåll på webbplatsen, varit noga med titlar och meta-data samt arbetat för att ett par bloggar ska omnämna oss. Vi har även lagt krut på det tekniska vad det gäller SEO.
8. Vi har såklart även köpt in bokföringssytem, vi köpte in på Speedledger som vi tycker fungerar sjukt smidigt, har även gjort vår första momsdeklaration vilket löst sig bra, du klarar med än vad du tror.
9. Nu står vi inför skarp lansering och har fått kontakt med ett par återförsäljare.

Vill kika mer på vår produtksida kan du gå in på http://bomarke.com/collections/regnkappa

Ser till att kolla tråden i helgen om du har specifika frågor på några av punkterna. Nyttja det kontaktnät du sitter på, att investera i att en riktigt person tar fram grafisk profil, bilder etc tycker jag är relevant. Men allt ska även lanseras i en fösta version.

Hoppas du fick något tips alt inspiration.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2014-03-25, kl 21:49

a.zaabat

a.zaabat

Inlägg: 6

Hej!

Har du kommit igång med din webbshop?
Har en del kläder och smycken jag säljer.



Hör av dig om intresse finns!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2014-03-31, kl 15:21

SteffieT

SteffieT

Inlägg: 2

Tack så jättemycket för tipsen. Det gav mig lite mer kött på benen om hur jag ska gå till väga. Nu ska jag försöka komma igång med det hela. Ännu en gång tack för hjälpen :)
// Stephanie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat