Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Fördelar

Inlägg 1 av 2

2014-03-24, kl 09:33

vanforum

vanforum

Inlägg: 16

Fördelar

Jag funderar på att starta upp ett Ltd istället för AB men den information jag hittar avseende detta är främst från de som säljer Ltd tjänster så vet inte hur mycket jag kan lita på att de berättar nackdelarna. Vad är egentligen skillnaderna?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-04-27, kl 21:38

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Om du skall starta verksamhet i utlandet kan det vara bra att analysera värdet av att starta företaget i utlandet istället. Annars, och om företaget skall bedriva verksamhet i Sverige – och speciellt om det inte är ett stort projekt så gäller:
-Glöm alla idéer om att starta företag utomlands innan du drivit din verksamhet en tid. Du kan komma att få förslag på att registrera företaget utomlands ”för att spara skatt”. Men du måste registrera filial i Sverige och måste då deklarera och betala skatt i två länder. (Filial är bara möjligt inom EU.) Och du riskerar alla handa straffavgifter utomlands om du inte lämnar in och deklarerar och betalar i tid. Plus att det kan bli dyrt att avveckla företaget plus dess filial.

Så starta företaget i Sverige. Om projektet går bra, och du gör en massa vinst kan det uppstå en situation där du kan fundera på en ny organisation. Men att försöka undvika skatter för en verksamhet som ännu inte, och kanske aldrig kommer att, göra vinster är bara dumheter.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat