Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Folkbokförd utomlands, var starta företag?

Inlägg 1 av 3

2014-03-31, kl 10:03

AidaGrimrin

AidaGrimrin

Inlägg: 2

Folkbokförd utomlands, var starta företag?

Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag bor och är folkbokförd i Nederländerna sedan september 2013. Jag är snart klar med mina studier och står nu i begrepp att starta enskild firma. Jag kommer att bedriva konsultverksamhet och jobba på svenska mot uppdragsgivare som befinner sig i Sverige.

1) Var ska jag registrera företaget? I Sverige eller i Nederländerna?
2) Var ska jag betala skatt?


Jag har pratat med Skatteverket, och enligt uppgift ska jag registrera företaget i Sverige men skatta i Nederländerna, stämmer detta? Kvinnan jag pratade med lät så osäker och hon var tvungen att rådfråga någon annan, så jag vill bara vara säker. Jag blev tipsad om blankett "SKV 4632 - Skatteanmälan för utländska företagare", men med den anmäler man sig ju till både F-skatt och moms, så hur går det ihop?


Vänligen,

Aida

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-04-27, kl 20:09

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Nja, konstigt svar. Bättre maila Skatteverket och få svar än ringa dom för annars kan du inte hålla dem ansvariga för sina svar.

BOR du i Nederländerna, tar betalt i Nederländerna och bedriver företagets verksamhet därifrån (även om det är på svenska och riktat mot svenska företagare) så måste det ju bli ett Nederländskt företag och inget annat. Då har ju svenska skatteverket inget med detta att göra!!! Inget alls.

Om du däremot har bankkonton i Sverige och rent fysiskt bedriver företaget i Sverige är det en annan sak - men beror på vilken sorts verksamhet du skall bedriva och hur upplägget ser ut.

Tänk på att om du BOR i Nederländerna och startar ett företag i Sverige (inklusive enskild firma) så måste det finnas en annan person i Sverige som ansvarar, i fallet med enskild firma en föreståndare. Så....

Ha det
Peter

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-05-01, kl 19:16

R4hu7

R4hu7

Inlägg: 5

Eftersom att du verkar i Nederländerna så bör du även registrera ditt företag där. Sedan så skattar du där du jobbar, alltså i Nederländerna i det här fallet.

Mvh
R. Bhatt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat