Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Behöver hjälp med deklaration av handelsbolag

Inlägg 1 av 3

2014-04-03, kl 00:35

sudance

sudance

Inlägg: 2

Behöver hjälp med deklaration av handelsbolag

Hejsan,

jag är en förhållandevis ny företagare som tillsammans med en vän har ett handelsbolag. Vi startade i november 2012, men har varit mycket inaktiva p.g.a. studier och annat. Nu ska vi deklarera och det är en del som vi känner oss osäkra på.

Deklarationen avser alltså förra året, 2013, och vad vi behöver göra är enbart att redovisa vår vinst eller förlust för detta år? Jag är inte säker på om detta är det enda som behövs redovisas. Jag vet att inkomstdeklaration 4 finns, men jag hittar den inte på min Internetsida på Skatteverket, och när jag läser på deras hemsida så står det följande: "Blanketten är en särskild deklarationsblankett för handelsbolag som är skattskyldig för fastighetsskatt, avkastningsskatt och särskild löneskatt på pensionskostnader". Vad jag vet så är vi inte skyldiga att betala dessa skatter.

Säg att vi under 2012 satte in ett startkapital på drygt 4000 kronor. Vi köpte sedan in varor för drygt 2000 kronor.

D.v.s under 2012, gick vi således bakåt 2000 kronor och behöver då inte betala skatt.

Under 2013, har vi gått plus. Det rör sig om några enstaka hundralappar, säg 500 kronor.

Det stämmer väl att vi då ska betala bolagsskatt på dessa 500 kronor (250 kronor var eftersom vi är 2 bolagsmän)? Eller är det så att man räknar från det året företaget startades? I så fall, så har vi inte gått plus utan ligger back på drygt 1500 kronor. Jag är inte helt säker på hur man ska räkna, men antar att vi ska betala skatt oavsett om vi totalt sett har förlorat pengar sedan vi startade verksamheten? Alltså, stämmer det att man räknar vinsten/förlusten från det gångna året när man betalar skatt, oavsett hur verksamheten har gått de tidigare åren?

Tack så hemskt mycket för Er hjälp. Ha en jättebra dag,
MVH sudance

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-04-03, kl 01:47

sudance

sudance

Inlägg: 2

Juste, jag undrar även om momsskatten räknas in när man räknar ut den totala vinsten/förlusten för året? Jag har drygt betalat 400 kronor i momsskatt, dessa pengar dras väl också av på den vinst som vi gör i företaget?

Sedan har jag en teoretisk fråga: Säg att ett företag har gjort en vinst på 100 000 kronor i slutet av året. Men någon månad innan året är slut köper företaget varor för drygt 100 000 kronor, som man sedan säljer kommande år. Dessa varor som man har köpt för 100 000 kronor är väl inte relevanta när man räknar ut resultatet för året (de räknas som en tillgång), eller hur? För annars har ju företaget knappt gjort någon vinst under året, och borde därför kunna betala betydligt mindre bolagsskatt för detta år? Det känns väldigt orimligt att man kan göra något sådant. Mycket tacksam om någon kan förklara hur det fungerar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-04-09, kl 00:22

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Citat:

Ursprungligen postat av: sudance

Hejsan,

jag är en förhållandevis ny företagare som tillsammans med en vän har ett handelsbolag. Vi startade i november 2012, men har varit mycket inaktiva p.g.a. studier och annat. Nu ska vi deklarera och det är en del som vi känner oss osäkra på.

Deklarationen avser alltså förra året, 2013, och vad vi behöver göra är enbart att redovisa vår vinst eller förlust för detta år? Jag är inte säker på om detta är det enda som behövs redovisas. Jag vet att inkomstdeklaration 4 finns, men jag hittar den inte på min Internetsida på Skatteverket, och när jag läser på deras hemsida så står det följande: "Blanketten är en särskild deklarationsblankett för handelsbolag som är skattskyldig för fastighetsskatt, avkastningsskatt och särskild löneskatt på pensionskostnader". Vad jag vet så är vi inte skyldiga att betala dessa skatter.

Säg att vi under 2012 satte in ett startkapital på drygt 4000 kronor. Vi köpte sedan in varor för drygt 2000 kronor.

D.v.s under 2012, gick vi således bakåt 2000 kronor och behöver då inte betala skatt.

Under 2013, har vi gått plus. Det rör sig om några enstaka hundralappar, säg 500 kronor.

Det stämmer väl att vi då ska betala bolagsskatt på dessa 500 kronor (250 kronor var eftersom vi är 2 bolagsmän)? Eller är det så att man räknar från det året företaget startades? I så fall, så har vi inte gått plus utan ligger back på drygt 1500 kronor. Jag är inte helt säker på hur man ska räkna, men antar att vi ska betala skatt oavsett om vi totalt sett har förlorat pengar sedan vi startade verksamheten? Alltså, stämmer det att man räknar vinsten/förlusten från det gångna året när man betalar skatt, oavsett hur verksamheten har gått de tidigare åren?

Tack så hemskt mycket för Er hjälp. Ha en jättebra dag,
MVH sudance



Ni skall deklarera från att ni registrerade bolaget. Men om ni registrerade i november 2012 har ni antagligen förlängt räkenskapsår. Om ni har det skall ni deklarera tiden nov 2012 till dec 2013. Det betyder alltså att ni skall ta med alla intäkter och kostnader för hela den tiden. Det betyder alltså att ni gått back med 1500, och inte behöver betala skatt. Men deklarera måste ni. Handelsbolaget deklarerar ni på blankett 4, och som bilaga till er egen inkomstdeklaration blankett N3. Du har rätt att ta med din del av förlusten och dra av den ett r då bolaget gör vinst. Handelsbolag betalar inte inkomstskatt, utan det tas ut av delägarna. Om bolaget äger tex fastighrt, betalar det däremot fastighetsskatt

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat