Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Behöver lite bollplank

Inlägg 1 av 6

2014-04-17, kl 19:02

LouiseKW

LouiseKW

Inlägg: 4

Behöver lite bollplank

Jag börjar ifrån början, när jag var 17-18 år startade jag eget på hobby nivå och fick väldigt bra snurr på det. Men la ner det efter 4 år då det fanns annat som lockade mitt intresse istället. Nu under det senaste året har jag börjat fundera på att starta eget, men inte på hobby nivå. Jag har två tankar som snurrar rundor och som jag inte riktigt vet vad det är jag ska välja emellan och där behöver jag någon/några att bollar idéer med.

* Första idén är att starta en blomsterbutik, är utbildad florist och trädgårdsingenjör, skrotade pga dåligt knä efter en ridolycka att ha en trädgårdsskötselfirma. Men starta en blomsterbutik är eventuellt intressant, tyvärr är konkurrensen tuff och det kan bli svårt att få det att gå runt. Min tanke är i så fall att starta i byn där jag bor så fort hon som har blomsterbutiken nu går i pension. Jag gör arbetspraktik hos henne men hon kan inte bestämma om hon ska gå i pension eller inte, senaste budet var att hon inte skulle gå på ett par år iaf. Inne i Kristianstad eller Hässleholm så kommer det bli otroligt tufft att starta så där "vågar" jag inte satsa.

* Min andre idé är att starta upp en inredningsbutik, älskar heminredning och har ett stort intresse för detta. Min sambo stöttade mig förra sommaren och tyckte verkligen jag skulle satsa på detta, men sen fick jag arbete och la det på is tills nu. Tänkte i så fall starta det som e-butik och vara ute på mässor och sälja. Eventuellt ha ett arbete bredvid verksamheten.

Vad behöver jag tänka på? Har verkligen gått igenom allt med båda affärsidéerna, men kan ha missat något. Det sura är att jag var så nära förra sommaren med heminredningen, det som saknades var registreringen utav företaget och sen hade jag varit igång. Kan säga att jag ångrar mig sjukt mycket att jag inte tog sista steget också, men ibland är man "dum".

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2014-04-27, kl 20:40

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Hej
Läs gärna onlinekursen om hur man startar ett nytt projekt: http://www.stpr.midlandtac.nu/

Du behöver analysera noga, planera och sedan dra igång. Handlar mycket om hur du får din USP, Unique Selling Point, dvs vad som gör ditt projekt unikt - på ett sådant sätt att folk blir dina kunder och betalar i tillräcklig omfattning.

Om man vet varför du inte vågar i Kristianstad ... så finns kanske där en del svar och ledtrådar på vad du skall tänka på.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2014-06-01, kl 18:51

LouiseKW

LouiseKW

Inlägg: 4

Ledtrådar med varför jag inte vågar starta eget i Hässleholm eller Kristianstad är för att där finns redan så pass många liknande butiker att det kan bli svårt att få det att gå runt. Har över sommaren att fundera och analysera med mera då jag tänker starta under hösten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2014-06-02, kl 21:35

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Alla pratar alltid om att vara unik, och att hitta sin USP, och det är förvisso sant. men den enklaste USP:en du kan hitta är att vara bättre än konkurrensen. Du måste inte erbjuda något annorlunda, du måste inte vända upp och ner på hela världen.

Det viktigaste jag har lärt mig av olika egna företag och anställningar är att folk köper av dig, och ditt sätt att vara på.

Vill du starta eget så är mitt råd att köra på! det enda man skall fundera på är hur mycket man är beredd att förlora innan man går plus så att man inte blir rädd när man börjar förlora pengar i början.

Mitt råd är att köra hårt och att bli bättre.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2014-06-03, kl 08:34

REDAKTUELLT

REDAKTUELLT

Inlägg: 52

Jag vill verkligen understödja det som Per Silvin skriver.
Se det såhär:
Ett företag kan ju inte ensamt ha alla kunder.
Det finns alltid plats för fler. En del köper hos ICA
andra hos Coop. Samma varor. Ofta från samma fabrik.
Bara med olika etiketter.

Om du vill ägna dig åt inredning-sektorn så kolla de som
är mest framgångsrika
; kopiera deras affärsmodeller,
krydda med ditt eget design-tänk. Det finns plats för dig.

Du har ju en fantastisk tillgång i ditt gardening-kunnande.
Det är sannolikt det som bidrar till din sortimentsprofil och som
gör att en del kommer att välja att köpa från dig istället för
dina konkurrenter. Eller åtminstone handla från dig också.
(Precis som de flesta gör när det gäller ICA och Konsum,
KappAhl eller HM , IKEA eller Mio. o.s.v.)

Sannolikt är e-butik-koncept en viktig väg att gå.
Så slipper du ta fighten lokalt och du har hela landet som
marknad. Se hur Trademax och Furniturebox jobbar.
(Jag tror Trademax omsätter c:a 170 Mkr
Furniturebox betydligt mindre.)

Du sätter samman ett sortiment och låter andra ägna sig åt
att tillverka, paketera och skicka ut varorna -givetvis under
din kontroll.
Lycka till!

...sky is the limit...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2014-06-05, kl 20:52

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

En liten andel av oss är extremt bra säljare och kan sälja nästan vad som helst. De flesta av oss är dock inga storfräsare som säljare.

Är du superbra på sälj har du många möjligheter - så länge ditt företag är litet och det är dig det hänger på.

Om du är mer vanlig gäller det att gå systematiskt till väga: Som sagt; http://www.stpr.midlandtac.nu/

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat