Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Fråga om att anställa säljare

Inlägg 1 av 3

2014-06-08, kl 23:50

donfree

donfree

Inlägg: 5

Fråga om att anställa säljare

Jag går i funderingarna att anställa en säljare inom B2B försäljning.

Jag genomför tillväxtanalyser för företag i syfte att peka på områden där det kan finnas utrymme för ytterligare tillväxt. Rapporten visar tydligt var det finns outnyttjade resurser och jag presenterar sedan en plan för jag skulle kunna trimma dem olika delarna. Jag lämnar garanterade resultat (Pengar tillbaka och dessutom en 10 % bonus som plåster på såret om jag inte lyckas).

Jag har gjort analyser som ett led i införsäljningen av projekten, där mitt egentliga jobb görs, men jag har fått så bra respons att jag funderar på att ta betalt, men med en nöjd kund garanti i botten. Är inte kunden helt nöjd med rapporten och rekommenderade handlingsplanen, behöver de inte betala.

Jag jobbar bara mot företag som genomgått en första och andra gallring, så jag vet att det finns tydliga tecken på ett behov. I dag mer en fråga om att alla bombarderas med telefonsäljare, så alla samtal börjar såklart med ett ganska starkt motstånd. Inte nått stort problem, då de flesta är glada att man inte säljer telefonabonnemang eller hemsidor.

Nu till frågan. Jag anser såklart att säljet inte bör vara något problem för en rutinerad företagssäljare, men jag är livrädd att det bränns leads i onödan och ännu värre att det pushas för hårt och man får ett dåligt rykte. Sen är jag såklart oroad över om en säljare kommer i närheten av mina siffror, så jag vet att det är intressant för båda parter. Spontant känns det som att vi borde vara ganska lika, det jag är starkare i erfarenhet och kunskap men svagare i försäljning, är säljaren starkare i säljerfarenhet och kunskap. Eller?

Några tips på hur jag kan gå tillväga?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-06-10, kl 17:38

REDAKTUELLT

REDAKTUELLT

Inlägg: 52

Jag anar att du är ganska bra säljare själv? –eller tycker det.
Ta inte illa upp om jag sticker ut hakan här men med all respekt:
det svåraste jobbet på ditt företag är säljarbetet.

Säljarens uppgift är att dra in inkomster till företaget och det är
säljaren som står för uppgiften att sätta maten på bordet för alla
berörda . Således är det säljaren eller säljarna som skall ha största
delen av kakan.

Känner du att kompetensen sviktar så gå en säljkurs. Ingen säljare
i världen- hur skicklig han än är- har en chans mot dig om han
inte själv är logistiker eller rationaliseringsexpert.

Jag har haft en av Europas tyngre organisations- och logistik-konsulter
som kund liksom en av landets ledande produktlinje-leverantörer
och min erfarenhet är att köp/säljprocessen är intimt förknippad
med just stark ingenjörskompetens hos de som sysslar med införsäljningen.
Ett kommersiellt sälj-lejon hade varit helt bortkastad HR

Sättet att sälja sådana konsulttjänster varierar.
En av kandets ledande trafikkonsulter får många kunder genom att
blogga och tvittra. Bygger varumärke där förståss,
men får faktiskt också ingångar till rena uppdrag den vägen.
Värt att prova.

Kombinera
med att anställa eller slå dig ihop med en likadan
kompetens som din- det är mitt förslag...
Lycka till!

...sky is the limit...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-06-10, kl 19:13

donfree

donfree

Inlägg: 5

Tack för svaret.

Lite input på ditt inlägg.

Jag är en bra säljare, inte lysande, men bra. Ganska jämn, med perioder av bra flow. Så med en kopia av mig själv hade jag varit mer än nöjd.

Säljet är motorn i verksamheten och är helt klart bland det svåraste, speciellt i den här typ av verksamhet (säger bland, eftersom jag tidigare suttit i IT-projekt som sålts in lite för bra, lovats en del som inte i alla lägen har varit möjlig att leverera). Sen att säljaren skall ha en större del av kakan etc, ser jag inga problem med. Nog ganska överens på de flesta punkter.

Blogga har jag än så länge inte gett mig in i, varit på agendan, men har än så länge inte hittat ett tillräckligt bra flow i skrivandet. Har såklart skrivit en del, dock inte på en sån nivå att jag skulle säga att det hade läsvärde.

Får se, skall låta det snurra lite till. Nog lika bra och ta itu med det efter sommaren, då alla är back in business.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat