Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hur ska jag göra med företagsnamnet, klurigt...

Inlägg 1 av 2

2014-06-15, kl 23:45

SwiftDelete

SwiftDelete

Inlägg: 3

Hur ska jag göra med företagsnamnet, klurigt...

Jag tänkte starta ett företag som har min gårds namn. Främst för att vi i framtiden kommer att ha minst 2 verksamheter på gården. Men just nu så tänker jag driva en helt annan verksamhet. Denna verksamheten kommer att lanseras med ett eget "företagsnamn" men ägas av gårdsföretaget. Får man göra så?

Exempel:
Företaget heter Sunegården, verksamheten består av ballongflygning och har en hemsida som heter UppILuften.se och man marknadsför verksamheten med reklam där det står "Åk på ballongtur med Uppiluften.

Är det okej? Eller måste starta två företag? För min första verksamhet kan inte hete mitt gårdsnamn...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-06-22, kl 23:39

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Om du har enskild firma:
-Du kan ha bifirma registrerad och då ha ett annat namn på bifirman. Blir som en sorts dotterbolag fast det i juridisk mening är samma företag.

Sedan oavsett företagsform: Du kan ha ett företagsnamn (registrerat hos Bolagsverket) och en eller flera varumärken (registrerade hos Patentverket). Du kan då marknadsföra dig via varumärke. Varumärken registreras för 10 år i taget och kan ske antingen för bara Sverige eller t.ex. för hela EU (men det sista kostar ca 10 ggr mer).

Lycka till
Peter

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat