Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företagsnamn

Inlägg 1 av 3

2014-07-26, kl 16:55

kristallkross

kristallkross

Inlägg: 1

Företagsnamn

Hej!

Försöker komma på ett bra företagsnamn, men det står stilla. Vill hitta ett bra ord som signifierar att det är en underbar plats att vara på. Någonting som är synonymt med himlen, himmel, himmelriket, paradiset, oasen, fristaden, drömlandet. Engelskans haven och sanctuary känns helt rätt, men jag vill ha ett svenskt namn och översättningarna till orden känns inte klockrena. Eden är ju benämningen på en sådan plats, men används dels av en butikskedja, och känns dels som ett namn på en sexbutik (vilket inte är den bransch jag är intresserad av). Zion/Sion känns för bibliskt och för låg association.

Några förslag?

(P.s. kommer inte avslöja vilken bransch det gäller)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-07-26, kl 19:24

ekpresenter

ekpresenter

Inlägg: 26

Hej,
"nirvana" är ett ord som passar in bland dina övriga ord. Nackdelen är så klart kopplingen till Kurt Cobain och att kopplingen till de andra orden du nämner kanske inte är så självklar för alla. Jag tänkte även på "smultronställe" eller något liknande men dels så finns det redan företag med det namnet och det ger inte heller en lika stark reaktion som något som åsyftar himmelriket.

Sedan så tycker jag personligen inte att de engelska orden haven och sanctuary syftar på ett himmelrike eller något liknande utan på en plats där man är säker för stunden, en fristad om man så vill, så det beror på vilken av dessa saker du vill att dina kunder ska tänka på när de hör eller ser ditt företags namn.

Lycka till med att hitta ett passande namn
Ewa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-07-27, kl 22:38

nuhnoahg

nuhnoahg

Inlägg: 1

Hej,

Innan du bestämmer dig för något namn är det även viktigt att du ser över om även domännamnet är ledigt på internet. Oavsett vilken verksamhet eller riktning eller bransch du väljer att arbeta inom och vilket namn du väljer så är det även viktigt att du syns på internet..

Så ett tips innan du väljer ett namn är och även kolla tex via www.loopia.se om namnet är ledigt.

Lycka till!

Ps. Himmly är ett coolt namn! Kanske inget för dig, men kom bara på det nu när jag skrev det. Domänen är ledig =)

Bästa hälsningar
Noah.G

Inläggets betyg
Svara Svara med citat