Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Klurig fråga som någon kanske kan svara på?

Inlägg 1 av 1

2014-07-27, kl 23:21

nuhgun

nuhgun

Inlägg: 3

Klurig fråga som någon kanske kan svara på?

Hej,

Jag har funderingar i att starta ett bolag i Turkiet och sälja tjänsterna till Sverige. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska driva företaget från turkiet eller från sverige än då jag inte riktigt vet vilket som vore bäst.

Ungefär såhär är tanken:

Jag kommer att tillsammans med två kollegor att bedriva en reklambyrå och sälja digitala tjänster såsom ett cms verktyg, grafik & formgivning, Digital marknadsföring inom sociala medier och en rad andra tjänster. Försäljning kommer att ske mot den svenska marknaden och svenska företag.

Då kan man ställa sig frågan varför jag inte bara drar igång verksamheten här i Sverige? Jo för jag är även Turkisk medborgare och har dubbla medborgarskap.. Enligt beräkningar skulle jag tjäna väldigt mycket på att sälja tjänsterna från turkiet till sverige då de i princip har hälften utav Sverige skatt på vinsten.

Min fråga är nu, Om jag väljer att starta bolaget i Turkiet (Har bostad och möjligheter för etablering) och ska sedan sälja tjänsterna till svenska företag. Hur ska jag ta betalt från kunderna? Min tanke är och fakturera, kunderna vi kommer att inrikta oss på kommer att godkänna fakturor från turkiet( Så ingen behöver skriva att det är svårt och få betalt med turkiska fakturor och utlandsbetalningar) Vi kommer även att erbjuda de svenska företagen abbonemangs alternativ där de svenska företagen betalar en månadsavgift för att få sina tjänster.

Eller ska man kanske ta betalt digitalt via paypal, visakort? Tex genom att bygga en webshop som man tar betalt för tjänsterna månad efter månad eller när det är engångbetalning?

Är jag skyldig att redovisa verksamheten siffror i sverige? Behöver jag skatta eller något liknande i Sverige eller kan jag göra allt i turkiet? Jag har som sagt dubbla medborgarskap...

Exempel:
Vårat turkiska bolag säljer digital marknadsföring till ett svenskt företag. Fakturan skickas digitalt till kunden eller per post enligt kunden önskemål. När vi fått betalt så utförs arbetet till kunden pengarna ligger på vårat turkiska konto.

Då familj och vänner finns i Sverige så är tanken att åka fram och tillbaka from time to time, och även ha tillgång till företagets pengar här i Sverige om vi skulle önska det. Det vill säga, hur skulle det se ut med och skicka pengarna från vårat turkiska bolag till vårat privata svenska konto som lön? Då pengarna blivit beskattade i turkiet och redovistats i turkiet så borde det inte vara några problem, eller är jag ute och cyklar? Eller måste pengarna kanske tas ut i kontanter i Turkiet för att sedan ta dem med till Sverige? Alternativt att använda det turkiska visa kortet i sverige?

Självklart vill man komma undan massa onödiga avgifter såsom tex om jag skulle använda det turkiska visa kortet i sverige så skulle det kosta massa onödiga avgifter varje gång det används! Är det bättre då att kanske ta ut dessa pengar kontakt i turkiet, kanske i svenska sedlar eller euro/dollar för att sedan ta med dem hit och växla dem här(DOCK åker man även här på en massa avgifter när man gör på detta vis)

Drömmen vore att kunna beskatta vinsterna, bedriva verksamheten i turkiet men ändå kunna skicka lönerna till våra svenska privata konton... Men går det uppfylla den drömmen?

Någon som har några som helst erfarenheter från något liknande eller några tips om vad som vore bäst utan att åka på massa avgifter/Lagbrott etc så att går rätt till och hur man borde göra för att driva bolaget optimalt utan att förlora pengar på massa avgifter, göra lagbrott etc här i sverige.


SERIÖSA SVAR ÄR NI SNÄLLA! Jag är inte ute efter att få hjälp med och tvätta pengar eller något annat liknande. Vi vill helt enkelt bedriva verksamheten på ett billigare sätt, anställa billigare personal, men ändå använda pengarna i Sverige på ett lagligt sätt.

Tack på förhand.

Bästa hälsningar
G.Noah

Svara Svara med citat