Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Är i startgroparna av en Enskild firma!

Inlägg 1 av 4

2014-07-31, kl 01:59

Martin83

Martin83

Inlägg: 1

Är i startgroparna av en Enskild firma!

Behöver tips om företags start vad jag ska tänka på och vad jag ev ska undvika?
FA-skatten är sökt för 3 veckor sedan och det sa dom idag att det inte är några problem bara att det är semestertid och det tar lite längre tid.
Har anmält mig till en momsredovisnings kurs i Göteborg i Augusti.
Vad tycker ni om starta eget bidrag?
Kommer inte ha mycket utgifter då jag redan har alla inventarier som behövs (nästan)
Utgiften jag har är lokal hyra på 3700kr ink VÄ, VA & El fördelat på 150 kvm.
Hur gjorde ni för att annonsera ert företag?
Vad tror ni om öppningserbjudande för att locka kunder?
Använder ni Visma och vad är kostnaden?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2014-07-31, kl 09:56

IsakJonsson

IsakJonsson

Inlägg: 10

Hur du ska annonsera ditt företag och skaffa kunder i början skiljer sig en del beroende på vilken bransch och vilken målgrupp du har. Om du berättar mer om företaget blir det lättare att hjälpa till. Öppningserbjudande kan vara en bra väg att gå, men det beror som sagt på.

Jag använder Visma, men det finns andra alternativ som är gratis som fungerar i stort sett lika bra för en liten firma.

Starta eget bidrag har jag ingen erfarenhet av själv då jag endast bedriver mitt företag på sidan av min huvudsakliga sysselsättning.


Grafisk Designer och Civilingenjörsstudent
www.IsakJonsson.se
www.beerenberg.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2014-10-10, kl 00:15

Momsens

Momsens

Inlägg: 9

Här är en bra sida för er som startat/håller på att starta Enskild Firma:
http://www.momsens.se

Tips på bokföringsprogram har du här:
http://www.momsens.se/basta-gratisprogrammet-for-bokforing
Jag valde själv Speedledger, men det finns bra gratisalternativ som är onlinebaserade idag om du vill hålla ner kostnaderna.

Du hittar även hjälp om hur du fyller i momsrapporter och sånt på den siten.

MrEurodisco

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2016-10-13, kl 11:23

Alexanderr

Alexanderr

Inlägg: 2

Bumpar tråden här om bästa bokföringsprogrammet för enskild firma. Några utgångspunkter är, speciellt om du har begränsade bokföringskunskaper, att välja ett program där du garanteras support, kan bokföra enligt kontantmetoden, få påminnelser om din bokföring, bokföra mer eller mindre automatiskt när du fakturerar, och känner trygghet i att programmet inte plötsligt begränsas p g a avtalsförändringar. Eftersom flera av er nämnt Visma så kan jag tipsa om webbaserade Visma eEkonomi, där du kan sköta bokföringen online. Du kan läsa mer om tips kring bokföring för enskild firma här: https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram

/ Alexander, Visma Spcs

Inläggets betyg
Svara Svara med citat