Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma låter för bra...

Inlägg 1 av 4

2014-06-15, kl 23:12

SwiftDelete

SwiftDelete

Inlägg: 3

Enskild firma låter för bra...

Tänkte starta ett företag, men ju mer jag läser om det så låter det för bra.

Rent teoretiskt skulle jag kunna starta en firma som hyr ut boxar i ett stall som jag renoverar för låt säga 100.000kr. Jag har ett jobb bredvid via en arbetsgivare där jag jobbar 100%.

Jag har inte riktigt koll på läget men man får ju både köpa in material momsfritt, skriva av och under 5år så får man kvitta förluster med sin a-skatt. Det finns säkert fler saker man kan göra.

Sen när man är klar så kan man ju lägga ner företaget. Visst företaget var inte lönsamt men du fick ett nyrenoverat stall troligen betydligt billigare än om du skulle renoverat det som privatperson.

Glöm ROT-avdrag, det kan man ändå använda till något annat.
Min tanke är att det måste finnas någon tvist i detta, typ en skattesmäll eller?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2014-08-17, kl 16:07

chivas

chivas

Inlägg: 7

Jag är en helt vanlig kille.
Mina värderingar är kristna och en tro på att alltid göra rätt för mig. En tro på att de som man frågar å ber om hjälp alltid gör det som är rätt å kan sin sak.

Jag startade mitt företag 1999 samtidigt som jag hade en fast anställning på ett företag .
Alla mina papper var i ordning å min revisor under denna tid hade inget att klaga på
2006 påbörjades min skiljsmässa den tog 3 och ett halvt år innan den var klar med massor å problem som min motpart å hennes släkt ställde till med samtidigt som jag hade haft ett inbrott.
Hemma hos mig hade jag 2st grabbar samt en tjej.
Jag jobbade å slet för att få allt att fungera det fanns ingen ork kvar att göra någon bokföring så resultatet blev att jag sköntaxerades under dessa år vilket inte var bra ur någon synpunk varken ekonomiskt eller företagsmässigt.
Jag jobbade mestadels på ett företag som också hade problem att betala i tid vilket gjorde att man fick påminnelser å extra utgifter . detta underlättade inte min situation.
Jag blev av med min f-skattesedel efter många år
Jag anlitade Lidköpings redoviosnings byrå då jag insåg att detta var ohållbart i längden.
Min fd revisor hade blivit sjuk å frånsagt sig uppdrag .
Jag försökte att få i ordning på mina papper men det var en sån oordning hemma å saker hade försvunnit .
Tillslut fick jag ordning på allt som förr jag gjorde min bokföring med hjälp av ett program som inhandlades. Allt bokfördes som jag trodde på rätt ställen det blev många verifikat eftersom jag bara hade ett konto å ett kort. Allt inhandlades på kort för att det skulle gå att kolla med utdragen inget kontant så hade jag gjort i alla år sedan start.
Min bokföring inlämnades till Lidköpings redovisning byrå med uppdraget att gå igenom allt å kolla så det var rätt och hjälpa mig med min deklaration. Byrån hade tagit betalt av mig tidigare 6500kr ett förskott . det kan sägas att jag försökte även före denna deklaration att få ordning på tidigare deklarationer men detta brast pga av att det saknades för mycket verifikat å det var ingen ordning.
Jag hade ett löfte från skattemyndigheten att få tillbaka min f-skattesedel bara detta blev gjort
Mina papper avhämtades samtidigt som min deklaration skrevs på hos Lidköpings bokföringsbyrå.
Innan jag skrev under så frågade jag fanns det något som var fel , fick svaret att allt såg rätt ut.
Jag trodde då på det som jag fick höra å var glad att det var ok .
Deklarationen skickades in av bokföringsbyrån som också hade sökt anstånd för mig.
Det hjälpte inte så jag blev A-skattare men fortfarande hos samma företag som tidigare.
A-skattare är för mig samma sak som att vara anställd visst jag skulle lämna in räkning på utförd tid enlig en spec som företaget gav mig.Värt att nämna jag jobbade även en del på ett annat företag under denna tid där jag lämnade in på samma sätt å dessa hade jag inga problem med.
2009 års deklaration gjordes då som a-skattare
Fick en fråga från skattemyndigheten att min företagsdeklaration saknades .
Jag kontaktade då skattemyndigheten . På företags sidan pratade med en Ivan Haugevall.
Förklarade varför jag ringde , Ivan frågade efter mitt person nummer å kollade sa at det var inga problem jag skulle inte taxera som företag.
Jag stod på mig å gick igenom med honom TRE GÅNGER (3) hur mina räkningar såg ut.- Han sa till mig att han drev eget företag inom jordbruket å försäkrade för mig att jag behövde inte göra en N-bilaga för företagare.
Jag påvisade varje gång att det stod moms på mina räkningar enligt den spec som jag fått av företaget. TREDJE gången frågade även Ivan en kollega men återkom att jag hade gjort rätt å inte behövde göra på annat sätt.
Var brast jag i detta ?
Skattemyndigheten fick svaret av mig att detta inte behövdes eftersom jag var a-skattare allt enligt Ivan Haugevalls svar.
Jag fick en skatterevision efter ett anonymt tips.
(Jag misstänker varför tipset kom in å varför men det behövs inte gås in på här men har att göra med min skiljsmässa å en sak därifrån)
Då ställdes allt på ända inget var rätt jag blev idiotförklarad av revisorena.
Det var en mycket obehaglig situation att bli så idiotförklarad när man trodde att allt var rätt
Man sa även att det fanns inge på skattemyndigheten som kunde ha sagt så som Ivan Haugevall hade sagt (önskar att jag hade haft detta på mail ) med andra ord sa de att jag hade ljugit om detta
Det som ställde till det ytterligare för mig var att mina verifikat hade slängts av min son.
Jag ville han skulle städa upp efter en vattenskada jag hade haft.
Detta visste inte jag förrän revisorerna hade kontaktat mig jag har letat flera gånger om de fanns någon annanstans. Vidtalade även detta för skatteverket genom mail


Jag fick en väldigt kort tid att försöka få ihop vad som hört till företaget å vad som var mitt privata.
Jag var i chock å orkade inte få i ordning på allt detta så bra ,- hur lätt var det utan några verifikat.
Var även på förhör i Skövde hos en kvinna som pratade å gick på som man var den värsta kriminella person. Hon vred å vände på allt visste knappt vad jag svarade på. Hade jag vetat detta skulle det ha funnits en advokat närvarande men jag upplevde ju att jag inte gjort något felaktigt mer än att verifikaten försvunnet. Jag var chockad även min far som var med för en sak hade jag lärt mig,
-Var aldrig själv med dessa personer

Domen kom fort å var hård jag fick betala cirka 240 000kr med skattetillägg med mera.
Pengar som jag fick försöka att låna upp på mitt hus.(jag fick inte stå för lånen själv efter skiljsmässan utan de fick stå på min far)
Trodde då att allt var utagerat å att jag i mitt liv äntligen kunde få lugn å ro efter allt som jag genomlidit
Att jag kunde få ett nytt liv med min sambo som tillkommit under denna tid men hon har tagit mycket stryk å även jag psykiskt .
Detta på grund av att jag litade på folk som borde vara insatta i saker å sysslar med detta som handlar om företag.
Vad har detta lärt mig:
-Lita inte på någon myndighet utan se till att få allt skriftligt
- Bokförings företag har inget ansvar alls
- Vad som än händer så är du skyldig att veta allt även om du betalar för denna kunskap,som du omöjligt kan hålla reda på
-syssla inte med företag det är så osäkert för dig personligen
- I sverige kan du dömas för samma sak flera gånger en unik sak för ett land å vad jag vet enda landet i världen som kan göra så.
(Det som låg till grund för mitt skattetillägg är samma saker som tas upp på nytt )

-var anställd

Jag vill att detta skall ni ta del av
Jag vet att ingen är felfri allra minst jag men straffet för att ha försökt göra rätt för mig känns väldigt orättvist
Peter fridh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2014-08-21, kl 15:08

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Som svar till SwiftDelete:

Det beror lite på hur ägandet av stallet ser ut. Äger du det privat så så kommer du ju förmodligen först hyra ut det till ditt företag, sen hyr företaget ut stallplatser. Om du då renoverar stallet så bör du också renovera det privat, alltså inte ha en möjlighet att dra av moms och liknande.

Om du däremot köper ett stall i ditt företag så kommer problemet med att du måste periodisera dina kostnader. Alltså att köpa ett stall för 500 000 kr ger dig inte en kostnad att dra av på 500 000, utan den ska spridas ut över flera år.
Om du sen lägger ner företaget och har ett stall värt 500 000 kr som tillgång, så blir det att betrakta som att du plockar ut 500 000 ur ditt företag och kommer således att beskattas för det privat. Det ska då betalas sociala avgifter och inkomstskatt osv.

Med andra ord skulle jag nästan våga påstå, utan att veta förutsättningarna, att du tänker på det lite för bra. Däremot finns det ju så klart sätt att optimera upplägget för stallet så att du lättare skippar vissa steg i beskattningen. Kolla på den här artikeln

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/garden-som-skatteparadis_7044829.svd

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2014-09-09, kl 11:12

FrGr

FrGr

Inlägg: 54

Håller med businessmanagern. Du är inte den första, eller den sista, som ser den ena sidan av skattemyntet/företagsägandet och inte kollar andra sidan. Är det inte en verksamhet utan uppenbart upplägg för att skaffa nytt stall så kommer skatteverket taxera dig därefter, så tänk efter ett varv till före...:-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat