Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

En fråga som jag inte finner svar på till en vän

Inlägg 1 av 3

2014-09-15, kl 07:18

FiratGunes

FiratGunes

Inlägg: 71

En fråga som jag inte finner svar på till en vän

Hej alla medlemmar,

Jag har en vän som blivit arbetslös, han får akassa och söker nya jobb för att komma ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt igen, dock vet man aldrig när han kommer att lyckas komma ut på arbetsmarknaden och hur länge han kommer att behöva leva på akassan.

Fråan är:
Min vän är intresserad utav att starta en förening. Påverkar det hans rätt till akassa ersättningen?

Om min vän startar en ideel förening, påverkar det akassan? (Vore väldigt konstigt om det gjorde men kunde inte hitta på information för att hjälpa han så provade att skriva här.

Hur ser det ut om han vill starta en förening med orgnr, fskatt osv? Dvs en förening som är ut efter att även göra vinst, och inte en ideel förening? Påverkar det akassa ersättningen?

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2014-09-19, kl 19:44

Smeden

Smeden

Inlägg: 15

Utifrån mina erfarenheter är det bästa att kontakta den aktuella A-kassan och fråga dem. OM man får tag på ev bra handläggare så kan de lotsa en igenom hur man ska göra för att det ska vara Ok. Det bästa är naturligtvis om man kan få det skriftligt, tex via mail, så att man kan försvara sig om det blir krabb efteråt.

MVH
Daniel

www.danerum.se
www.eventsmide.se
www.facebook.com/smedenidanerum

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2014-09-28, kl 19:07

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Föreningar är inte vinstdrivande i egentlig mening, skall inte påverka. Så du talar kanske om ekonomisk förening - och det kan påverka.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat