Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra "gratis" presentkort/rabattkod?

Inlägg 1 av 2

2014-06-04, kl 21:53

annikamaria

annikamaria

Inlägg: 1

Hur bokföra "gratis" presentkort/rabattkod?

Jag har en webbutik och har vid några tillfällen gett bort ett presentkort/rabattkod i present till vänner eller att folk har vunnit sådana av mig i tävlingar. När kunden handlar med rabattkoden/presentkortet går ju inga pengar in på mitt konto (jag har automatisk bokföring) så jag har ännu inte bokfört dessa, men det borde jag väl göra? När jag själv tar ut grejer från butiken bokför jag ju detta manuellt som eget uttag, är det någon liknande procedur jag ska göra med dessa? (När jag inte säljer ett presentkort kan jag ju inte bokföra summan, utan det blir ju mer som en present, ska jag då bokföra summan som jag "bjudit på" som om det var en direkt present jag gav till någon, dvs som ett eget uttag? När jag ger bort saker i marknadsföringssyfte, som vid tävlingar, vilket konto bokför jag för övrigt det på?)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-09-20, kl 12:21

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej
Du bör boka upp presentkortet som skuld när du ger bort det och som försäljning när det används. Dvs, boka tex så här:

När du ger boret det:
Debet: kostnad,lämpligen konto 59xx. Du bokför upp en kostnad i och med att du förbundit dig att lämna ut något mot att du får tillbaka presentkortet. Om du skulle sälja present kort debiterar du kassa/bank istället.
Kredit: Ett skuldkonto, lämpligen 24xx eftersom det är en kortfristig skuld. Skapa et eget konto för presentkortsåtaganden.

När din kund använder presentkortet:
Debet: samma 24xx konto som du tidigare krediterade.
Kredit: 30xx, dvs det är en försäljning. I och med att du debiterat 59xx och krediterar 30xx blir din vinst 0, vilket är sant eftersom du ger bort presentkortet.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat