Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Företagsform?

Inlägg 1 av 2

2014-10-19, kl 00:45

ErikMagnusson

ErikMagnusson

Inlägg: 1

Företagsform?

Hej,

Jag har påbörjat utvecklingen av att starta en bowlinghall för både seriespel och lösspel.
I denna hall vill jag även att det ska finnas någon slags matservering/krogdel med alkoholrättigheter.
Det här är väl egentligen bara en del av många frågor som kommer på vägen av den här utvecklingen...Vilken företagsform är den mest passande för denna typ av verksamhet? Har det betydelse vilken företagsform man har utifrån vilket sett man finansierar hallen på? Om det spelar roll vilket sett i kombination med företagsformen är då bäst att finansiera hallen på?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-11-01, kl 17:28

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Om det är rimligt stor verksamhet så säger jag AB (Aktiebolag). Dels för att det är lättare att hantera för finansiering etc där man kan minska det egna risktagandet.

Notabelt, jämfört med enskild firma, är att man tjänar pengar genom aktieutdelning (en gång om året) och/eller lön (en gång i månaden). Vinstutdelning har lägre skattesats men görs från vinsten efter att företaget betalat sin företagsskatt.

Observera dock att AB kräver lite mer formellt styre med bolagsstämmor som protokollförs, osv. Men skall man t.ex. ha riskkapitalister som investerar är det mycket bättre med AB än enskild firma.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat