Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Lön mellan olika bolagsformer

Inlägg 1 av 2

2014-11-24, kl 01:49

JohanLarsson1976

JohanLarsson1976

Inlägg: 1

Lön mellan olika bolagsformer

Jag har ett kommanditbolag sedan tidigare och ska nu starta upp ett aktiebolag. Jag vill fortsätta skicka in lönen till mitt nuvarande bolag från det nya och på så vis endast i slutskedet ta ut lön från ett bolag.

I det nya bolaget har jag förstått det som att jag måste vara en majoritetsägare för att detta ska fungera? Måste jag ha över 50% och min kompanjon en minoritetsdel?

Blir det så att jag skriver mitt kommanditbolag som ägare av exempelvis 51% av aktierna och att min kompanjon får 49%?

Om ägandet fördelas på detta vis hur kan då övrigt i bolagen påverkas, så som utdelning osv? Eftersom min kompanjon tar lönen direkt från aktiebolaget och jag från kommanditbolaget måste jag väl överföra även för skatten och sociala in i kommanditbolaget?

Ledsen för ett stökigt inlägg ;)

Mvh Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-12-18, kl 21:29

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Svar UPA:
Vad jag vet kan man inte ta ut lön via ett kommanditbolag. Där är det ingen lön längre. Däremot kan du ta ut vinst om Kommanditbolaget är ägare, en av. Men då skall ju din kompis ha lika mycket, utöver hans lön.

Lösningen lär vara att Aktiebolaget skriver ett avtal med Kommanditbolaget där Kommanditbolaget, och inte du som privatperson, får en viss ersättning mot visst utfört arbete. Men se upp med att då måste moms hanteras (avdragsgillt i slutändan men en likviditetsfråga) på det utförda uppdraget.

Ha det

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat