Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hur vågar ni?

Inlägg 1 av 5

2014-09-18, kl 11:12

Schuldig

Schuldig

Inlägg: 1

Hur vågar ni?

(Det här kanske är helt fel del av forumet, i så fall ber jag om ursäkt...)

Jag vill så gärna. Jag är så trött på chefer som antingen inte bryr sig, bryr sig för mycket eller ljuger en rätt upp i ansiktet, så tanken på att vara min egen chef är mycket lockande.

Jag har en idé. Strategi på gång.

Men... Hur vågar man? Jag har ett hus, som jag gärna vill bo kvar i, en massa djur som måste försörjas och inget socialt skyddsnät alls som kan backa mig om jag inte skulle kunna försörja mig på det jag gör. Jag har tänkt knåpa fram en strategi som innebär så lite utlägg som det bara går för egen del, men jag ska ju ändå kunna leva... Så, hur törs man?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2014-09-20, kl 19:46

REDAKTUELLT

REDAKTUELLT

Inlägg: 52

Gör som alla oss andra som startat utan skyddsnät. Minst två -ofta tre jobb första åren.
Kör som vanligt på ordinarie jobbet och kör ditt egna på fritiden. Låna aldrig någonting.
Jobba och spara ihop så du har arbetskapital.
Lycka till!
...sky is the limit...

...sky is the limit...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2014-09-28, kl 19:26

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Läs gärna http://www.stpr.midlandtac.nu/
Och skall du starta företag och vara kvar i jobbet måste du anmäla/få OK av din arbetsgivare - i princip att du inte får ägna dig åt konkurrerande verksamhet.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2014-12-11, kl 07:56

TheoErikssonKina

TheoErikssonKina

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: PeterK

Läs gärna http://www.stpr.midlandtac.nu/
Och skall du starta företag och vara kvar i jobbet måste du anmäla/få OK av din arbetsgivare - i princip att du inte får ägna dig åt konkurrerande verksamhet.



Man behöver nog inte säga till sin arbetsgivare om vad man gör på fritiden.
Såklart bör man inte vända sig till nuvarande företagets kunder eller liknande, men är det en helt annan branch så ser jag ingen anledning att anmäla det hela.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2014-12-11, kl 21:43

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Theo - Jo lagen är så. Arbetar du heltid behöver du arbetsgivarens tillstånd för att bedriva företag vid sidan om. Ofta räcker det med ett E-mail till chefen där man berättar att man har för avsikt att bedriva ett företag i liten skala som inte kommer konkurrera med eller använda sig av kunskapen som arbetsgivaren sysslar med. Då kan man anse sig ha fått OK om man får ett OK eller även om arbetsgivaren inte besvarar mejlet.

Har man deltidsanställning har man mer rättigheter att fylla ut med företag men även här gäller att man inte får ta med sig kunder och kunskap från sin arbetsgivare.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat