Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vad räknas som konkurrerande verksamhet?

Inlägg 1 av 2

2014-12-17, kl 15:15

fredrik129

fredrik129

Inlägg: 1

Vad räknas som konkurrerande verksamhet?

Hej!

Jag jobbar för närvarande som konsult på ett stort konsultföretag med många kompetensområden. Nu håller jag på att starta ett eget företag med målet att producera och sälja en ny bränsleprodukt (dvs absolut ingen konsulting). För att kunna göra detta krävs i ett första steg utveckling av produktionstekniken.

Min chef hävdar att mitt nya bolag hypotetiskt sett skulle kunna hyra konsulter från mitt nuvarande bolag för att utveckla tekniken istället för att mitt bolag gör det på egen hand. Därmed skulle mitt nya företag utgöra konkurrerande verksamhet.

Detta låter helt orimligt. Det skulle ju förbjuda mig från att överhuvudtaget engagera mig i teknisk verksamhet med motiveringen att en konsult från mitt företag hypotetiskt skulle kunna ersätta mig i det nya jobbet.

Finns någon med kompetens på detta område som kan definiera vad som egentligen kan räknas som konkurrerande verksamhet, och hur brett detta begrepp kan vara?

Tack så mycket för hjälpen.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2014-12-18, kl 21:51

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Jag skulle säga, prata med ditt fackförbunds jurist.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat