Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget

Inlägg 11 av 15

2015-01-12, kl 11:08

Traktormannen

Traktormannen

Inlägg: 6

Jag har sökt jobb på en verkstad men han har inte råd att anställa mig då sa han att han gärna hyr in mig om jag har eget företag. det är svårt att få jobb som ung idag det skulle kanske bli lättare?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 15

2015-01-14, kl 06:24

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

OK bra.
Men se till att du har många kunder - annars får du och han problem med skatteverket. T.ex. att du tar betalt av kunderna men betalar till honom för lokal, hyra av verktyg och vad det kan vara fråga om.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 15

2015-01-15, kl 17:30

Traktormannen

Traktormannen

Inlägg: 6

Men du tycker att jag ska satsa på detta då?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 15

2015-01-16, kl 06:28

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Det är du och inte jag som fattar beslutet. Du har alla fakta - inte jag. Börja med att gå en starta-eget-kurs. Du kan hitta sådana hos studieförbunden (som kanske startar nu i januari eller februari och varar vårterminen), kanske hos kommunen, kanske via arbetsförmedlingen --- finns olika som anordnar och jag vet inte hur det är på din ort. Men att lära sig hur man gör sin plan, hanterar skatt mm är mycket bra att göra först (eller senast i samband med att man startar). För då är chansen att man lyckas större.

Det första du gör är att göra en överslagsberäkning på hur många kunder/uppdrag du kan få per månad. Vad du kommer tjäna på varje uppdrag i snitt. Vilka utgifter du kommer ha. Tänk på att du även skall hantera momsen, dvs du lägger på 25% på dina räkningar som du betalar till Skatteverket samtidigt som du får tillbaka de 20% av priset som du betalar när moms ingår för det du köper in (varor och tjänster). Kolla sedan hur mycket pengar du har kvar (efter alla inkomster minus alla utgifter). Om du ha enskild firma så kan du beräkna att ungefär 50% av det du har kvar kan du stoppa i plånboken - resten går åt i skatter (kommunalskatt osv) och i egenavgifter (för framtida pensioner etc). Om det nu ser ut att vara tillräckligt med pengar så kör. (Rådet ges så kallad UPA eftersom jkag inte har alla fakta).

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 15

2015-01-16, kl 19:06

Traktormannen

Traktormannen

Inlägg: 6

Okej tack för jättebra svar peter jag ska göra ett försök

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2