Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Reseblogg - inkomster, utgifter och vinst?

Inlägg 1 av 2

2015-01-11, kl 20:12

Stromstrom

Stromstrom

Inlägg: 1

Reseblogg - inkomster, utgifter och vinst?

Hej,

Jag har en reseblogg som genererade lite pengar 2014 och det ser ut att öka något under 2015 (10-20000kr) och jag har fattat det som att jag egentligen måste skatta för detta.

Att driva bloggen är egentligen en hobby - som dessutom tar väldigt mycket tid och även en del pengar i anspråk - som jag håller på med för att kunna bekosta några av mina resor varje år.

Det jag undrar är om jag bör starta en enskild firma och hur jag gör i framtiden?
Vad kan jag dra av?
- kostnad för webhosting?
- kostnad för webdesign (behövs inte i dagsläget men kanske i framtiden)?
- kostnad för dator? (Kritiskt för att driva en blogg/hemsida)
- kostnad för resor? (De behövs ju för att kunna skriva ;)

om jag kan dra av resorna (som överstiger inkomsterna) så skulle jag ju kunna hamna på nollresultat och inte skatta alls.
Om jag inte alls kan dra av resorna så vet jag inte hur jag ska tänka...

Lite rörigt men jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
Är det något som är oklart så fråga så försöker jag reda ut vad jag menar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2015-01-13, kl 15:04

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Tjenare!

Det finns lite att läsa i broschyrer från Skatteverket, tex här http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf

Om man bara rent krasst tittar på det utifrån vad du beskriver så är det ju en hobbyverksamhet att du skriver om dina resor, då resan knappast kan klassas som ditt jobb. Alltså, du driver inte bloggen för att gå med vinst, utan de intäkter som kommer in är snarare än "bieffekt" av din hobby. Så om du inte går med vinst så behöver du inte heller betala någon skatt.

Det bör kunna klassas som sponsring av webbplats, men jag är lite osäker på det. Bästa är egentligen att ringa skatteverket och kolla. Skatteverket brukar ju inte gilla att man reser till resmål som också kan njutas av privat, om man vill dra av det i sin deklaration. Så när det handlar om så lite pengar misstänker jag att du kan räkna det som någon typ av hobby-verksamhet där du inte kommer behöva skatta, då utgifterna är större.

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat