Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vinst i kommanditbolag

Inlägg 1 av 8

2015-01-23, kl 16:29

Jimmy28

Jimmy28

Inlägg: 5

Vinst i kommanditbolag

Jag och sambon bildade ett kommanditbolag för ett par år sedan för att pyssla lite med textiltryckeri och ev. försäljning på nätet. Men sen har det inte blivit så mycket mer. Bokföring, skatter, avdrag och redovisningar hit och dit och framförallt tidsbrist har gjort att verksamheten har fått ligga på is. Som ni säkert förstår så är vi helt gröna inom detta område.

Vi har båda fasta heltidstjänster så bolaget är tänkt att skötas på "hobby nivå" i mån av tid.
Om jag förstått det rätt så plockar man inte ut lön från ett kommanditbolag utan delägarna beskattas på bolagets vinst. Med kommunalskatt och egenavgifter?

Inom de närmsta åren åtminstone så har vi inga förhoppningar om att kunna plocka ut någon vinst. Skulle det bli något överskott så är ju tanken att investera i mer utrustning till verksamheten.
Nu till en av mina frågor, om det skulle finnas ett överskott av kapital i bolaget vid bokslutet måste det då beskattas av delägarna även om pengarna ligger kvar i bolaget och skall investeras i bolagets verksamhet?

Tacksam för svar och lite hjälp
Hälsningar Jimmy

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2015-01-23, kl 19:15

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Hej!

Ja, i både handelsbolag och kommanditbolag skattar man på vinsten.
Ni personligen skattas, beroende på hur ägarförhållandet ser ut.

Det finns så klart olika periodiseringsfonder man kan göra om ni vet med er att ni ska investera i något nästkommande år eller så.

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2015-01-25, kl 19:16

Jimmy28

Jimmy28

Inlägg: 5

Tack för svar! Har fler dumma frågor tyvärr. Om vi innan bokslut köper in varor för eventuell vinst, så kommer de ju hamna i varulager som jag antar ses som en tillgång och det eventuellt kan göra att bolaget visar vinst siffror. Behöver man då beskatta värdet på varulagret?

Köpte in bokföringsprogrammet BL Start när vi registrerade bolaget och har nu suttit och testet och försökt förstå mig på programmet hela helgen. Har i alla fall förstått hur man bokför inköp och försäljning vilket inte va så svårt om jag nu inte gjort fel. Men det verkar vara dest besvärligare med skatte konto och varulager och hur man ska flytta runt kostnader och tillgångar och vilka mot konto man skall använda. Förhoppningsvis ljusnar det efter hand som man håller på med det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2015-01-26, kl 10:07

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Ja precis. I praktiken skattar man för varulager. Men det är ju inte själva lagret du skattar för, utan det är för att lagret i sig inte påverkar resultatet. Det är en tillgång, som förhoppningsvis i framtiden, kommer generera vinst.

Alltså, om du har 10 000 kr på banken och köper in lager för 10 000 kr, så är du precis lika rik som innan, men i andra typer av tillgångar.

I ditt fall, du har gjort vinst och skattar på vinsten. De pengar som finns kvar i företaget köper du tillgångar för, de är ju redan skattade kan man säga. I teorin är det som att du har plockat ut vinsten, skattat för den, satt i helt andra pengar och köpt varor för. Bolaget har med andra ord en skuld till dig som väger upp tillgången.

Annat är det om du i december anar att du kommer göra 100 000 kr i vinst, och köper in ett lager för 100 000 kr. Det är ju då inget som kommer påverka resultat eller skatt. Och du skattar ändå för de 100 000 du eventuellt hade i vinst.

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2015-01-28, kl 09:51

Jimmy28

Jimmy28

Inlägg: 5

Okej, jag TROR att jag börjar förstå lite mer hur det är tänkt.
Tror jag hade krånglat till allt extra mycket i huvudet.

Ett exempel för att se om jag har börjat tänka rätt.
Vi säger att bolaget skulle gå med 100 000 kr i vinst och jag köper upp ett varulager för 100 000 kr och betalar skatt på de 100 000. Sen av någon anledning säljer lagret för inköps priset och plockar ut de 100 000 kr så behöver jag inte skatta för dem en gång till?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2015-01-28, kl 23:44

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Jag tror jag får ihop det i huvudet, men det stämmer som du säger.
Säg att du gör 100 000 kr i vinst 2014, samma år köper du in ett lager för 100 000 kr.
Du kommer då skatta för vinsten i bolaget, för det har ju inte uppstått en kostnad för lagret du har köpt in.

2015 säljer du hela varulagret för 100 000 kr. Då uppstår ju också kostnaden för varorna, vilket i det här fallet blir lika mycket som försäljningspriset, för det var det som var inköpspriset.

100 000 - 100 000 = 0 = 0 skatt.

Om du kan plocka ut de 100 000 beror ju lite på hur mycket som finns i eget kapital, och hur mycket som är insatt osv från början. Men i teorin så stämmer det du säger.

Hade du sålt alla varorna för 150 000 så hade du haft

150 000 - 100 000 = 50 000 i vinst men 150 000 på bankkontot.

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2015-01-29, kl 10:38

Jimmy28

Jimmy28

Inlägg: 5

Okej, tack för hjälpen. Det börjar att klarna så smått. Men gäller det samma om jag skulle köpa in utrustning som i mitt fall t.ex. screenramar eller en transferpress eller liknande? Och förbrukningsmaterial som färg eller folier?

Sen fattar jag fortfarande inte vilka skatter man ska betala. Vad jag läst mig till så är det vanlig inkomst skatt, kommunal skatt osv och egen avgifter
Och dem får jag betala på vinsten även om jag låter pengarna vara kvar i bolaget?
Ska jag betala ytterligare skatt om jag senare väljer att ta ut pengarna och det inte skulle finnas eget kapital kvar i bolaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2015-02-01, kl 18:30

BusinessManagern

BusinessManagern

Inlägg: 19

Screenramar skulle jag nog dra av som någon form av förbrukningsmaterial, också färg. Ska man vara helt nitisk så ska du väl egentligen värdera det som en del av varulagret också. Säg att du hade tryckt upp alla t-shirts (som jag förutsätter att det handlar om), då är ju varulagret tex kostnaden för t-shrt + kostnaden för färg. Men det beror väl lite på omfattning och så.

En transferpress som kostar under 22 000 kr kan du dra av på en gång som förbrukningsinventarie. Kostar den mer ska du göra avskrivningar på den. Det är samma princip som med lager, fast du göra linjära avskrivningar varje år, istället för att skriva av det du säljer.

I slutet på året räknas en vinst fram, intäkter - kostnader = vinst. Säg att den blir 100 000 kr.
Låt oss också säga att du äger 70% av verksamheten, då ska du skatta privat för 70 000 kr och din sambo 30 000 kr.
Kolla i den här tråden hur ungefär det funkar när
http://startaeget.se/forum/thread/foervirrad_av_att_raekna_ut_skatt/50116'

Det blir alltså så mycket du ska betala till skatteverket. Om ni väljer att inte plocka ut pengarna ut bolaget, så måste ni ändå betala den privata skatten. Det som sen stannar kvar i bolaget kan betraktas som inskjutet eget kapital, och bolaget får då en skuld till er.

www.businessmanagern.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat