Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Lag om citaträtt/upphovsrätt

Inlägg 1 av 2

2014-12-02, kl 13:14

Pontus123

Pontus123

Inlägg: 1

Lag om citaträtt/upphovsrätt

Hej,
Jag har kollat med en jurist på Lawline angående att kopiera/citera någon annans text.

Jag driver en blogg och vill kunna lägga upp nyheter där ibland. Det juristen sa var, att jag kan kopiera en hel artikel från t.ex. Aftonbladet så länge jag tydligt hänvisar till Aftonbladet som källa. Jag kunde också ta deras bilder om jag då också tydligt skriver fotografens namn och källan. Samt att jag kunde sammanfatta hela artikeln och då behövde jag inte ange Aftonbladet som källa.
Så kort sagt kan jag kopiera allt från Aftonbladet så länge jag anger tydligt att det är allt från Aftonbladet. Enligt denna juristen.

Även fast en jurist säger detta till mig så vill jag höra det ifrån fler att detta verkligen stämmer så att inte man blir stämd. Någon som har koll på detta?

Undrar också om någon vet hur det gäller i resterande länder i norden med just detta? Eller vet vad man kan vända sig?
Google leverera inte så mycket på detta.

Mvh
Pontus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2015-03-07, kl 21:16

Smeden

Smeden

Inlägg: 15

Visst kan du plocka hur du vill på nätet, men du får nog vara beredd på att betala. Om du tex skulle publicera en bild som jag tagit, utan mitt tillstånd, så skulle jag skicka en faktura till dig enligt gällande prislista, med ett påslag för olaglig publicering, har du dessutom utelämnat namn på fotografen så blir det ytterligare påslag. Nyttig info kring bilder finns på tex www.blf.se och www.bildombudsmannen.se

Nu har jag inte varit med om att någon text blivit stulen, men jag kan tänka mig att det finns liknande praxis inom författarkretsar.

MVH
Smeden, som har ett förflutet som fotograf

www.danerum.se
www.eventsmide.se
www.facebook.com/smedenidanerum

Inläggets betyg
Svara Svara med citat