Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur gör jag med stallverksamhet?

Inlägg 1 av 1

2015-04-09, kl 08:25

SwiftDelete

SwiftDelete

Inlägg: 3

Hur gör jag med stallverksamhet?

Hej, vi har ett stall på gården som vi eventuellt ska använda till att ta in inackorderingar, men lite är oklart.

Som jag ser det så kan vi hyra ut stallet till mitt företag och dra av hyran som en kostnad för företaget. Då gissar jag att jag som privatperson får ta upp hyresintäkten i min deklaration som inkomst, dvs ca 30% skatt?
Jag gissar även att det blir svårt att dra av kostnader för renovering av stallbyggnader?

Alternativt så kan jag skriva över stallet till företaget och då blir kostnaden helt enkelt "EGET KAPITAL I FIRMAN". Problemet då blir ju att firman får lägre kostnader eftersom ingen hyra måste betalas och vinsten beskattas med närmare 50% istället. Däremot kan jag renovera stallet som en kostnad, men om jag skulle lägga ner firman så måste jag ju skatta för mervärdet som byggnaden fått.

Är jag fel på det? Vilket alternativ är bäst?

Gäller enskild firma och totalt 10 boxplatser varav vi kommer utnyttja 2 för eget bruk.

Svara Svara med citat