Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Tips/idéer/kritik tack

Inlägg 1 av 9

2015-04-11, kl 16:04

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

Tips/idéer/kritik tack

Hej alla.

Har importerat en hel del från Kina.

Min nya affärsidé är att inom EN SPECIFIK bransch som jag besitter särskild kunskap kring samt har brett kontaktnät i Asien kring erbjuda en konsulttjänst.

Branschen är sådan att många vill handla en gång för ca 150000 kr och sedan inte handla igen på länge och kunderna har oftast ingen erfarenhet av handel från Kina överhuvudtaget.

Tanken är att ta betalt för att förmedla kontakten mellan den svenska kunden och leverantören i Kina. Hela affären sker alltså mellan sverigekunden och mina kontaktfabriker i Kina. Hela grejen med Kina är för mig att veta VAR man ska handla. Jag kommer även ha varuprover hemma i Sverige så den svenska kunden kan klämma och känna på fabrikernas varor.

Mina svenska kunder måste handla minst en container och värdet på en sådan med denna typ av varor är ca 100000 kr. Jag tänker mig att jag tar 10% arvode på värdet som betalning.

Jag tänker följande scenario för en affär:

1. Möte med kund om önskemål o.s.v.
2. Kund får kortfattad neutral offert med priser utan fabriksnamn kontaktuppgifter o.s.v.
3. Skriver avtal med kund om hur mkt ansvar jag tar och vad som är kundens ansvar.
4. Kund betalar mig "konsultarvode"(ca 10%)
5. Kund får komplett offert med fabriksnamn o.s.v.
6. Order produceras jag är behjälplig som konsult
7. Order levereras direkt till kund i sverige efter sjöfrakt.

Min största farhåga är hur jag skall ta betalt och NÄR? Nån som har erfarenhet av vad som är brukligt för liknande tjänster/konsultationer?

Jag vill ju ha betalt innan sverigekunden får tillgång till alla uppgifter fabriker o.s.v.

Välkommen att kritisera !!!! ??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2015-04-13, kl 14:00

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Vad jag kan förstå tycker jag det låter som en bra idé, har du aldrig tänkt på att kanske ta betalt av den kinesiska kontakten? alltså fabriken tex. för att du ger de nya kunder? Något typ av kontrakt att du får 10% för alla första köp den nya kunden gör tex.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2015-04-13, kl 15:51

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

Ok egentligen är det betalningen jag är orolig för. Uppfattas det som oseriöst att vilja ha betalt innan kunden får kontaktuppgifter o.s.v. till fabrikerna i Kina?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2015-04-13, kl 16:21

robin24

robin24

Inlägg: 15

Ja, det uppfattas troligtvis som oseriöst.

Känns som att det är avtal/kontrakt som du bör fokusera på i det här fallet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2015-04-13, kl 16:31

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

Ok vill ju inte att kunden ska få min hjälp och sedan gå vidare på egen hand utan att betala. Oavsett om jag har rätt enligt avtalet/kontraktet kan det ju vara en jobbig process att kräva in pengarna. Kan ju vara så att fakturan skall vara betald innan kunden får tillgång till allt material så de kan slutföra affären med fabriken?

Eller är det att betrakta som oseriöst? Har varit ut för seriösa firmor som kräver betalning i förskott?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2015-04-13, kl 16:55

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

om du gör en sida där medlemskap kostar i som medlem får man tillgång till alla kontakter osv som finns på sidan? kan bli som något typ av nätverk?

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2015-04-13, kl 20:58

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

Citat:

Ursprungligen postat av: stoffe03

om du gör en sida där medlemskap kostar i som medlem får man tillgång till alla kontakter osv som finns på sidan? kan bli som något typ av nätverk?



Vill inte administrera och sköta ett nätverk mer möta kund hjälpa den och sen är den affären över. Branschen och mina kunder kommer inte vara återkommande utan de investerar i inventarier från Asien med mig som konsult och sedan ska de förhoppningsvis inte behöva investera på några år igen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2015-04-14, kl 12:56

stoffe03

stoffe03

Inlägg: 121

Då är det kontrakt som får gälla helt enkelt. Ta betalt i förväg kommer nog inte många gilla speciellt inte om du har en respekterat namn så att säga som man vet är pålitligt.

Företagskonsult
Virtuell assistans/frilans
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2015-07-16, kl 09:46

username

André
Mattsson

Inlägg: 10

Hej igen!
Skulle någon/några kunna förbarma sig över detta förslag till avtalsinnehåll:

Är det för tunt eller räcker det som grund?

Tanken är:

1. Möte tillmötesgå kund i vad för gymprylar denne behöver, kika på varuprover hos oss o.s.v.
2. Kund får offert/priser som ju egentligen är en offert direkt ifrån fabrik/tillverkare men som jag avidentifierar och skriver in i ett eget dokument. Kund får även förslag på fraktlösning dörr till dörr.
3. Kund tar ställning till om de vill fullfölja affär direkt med tillverkare med mig som mellanhand.
4. Kund skriver avtal med mig enligt nedanstående OCH BETALAR.
5. Jag hjälper kund att slutföra affär med tillverkare.


§1 Tjänsten innebär att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund jämtemot tillverkare av gymutrustning och tillbehör.

Tjänsten innebär också att Gymföretaget AB upplåter kontakt med och agerar mellanhand för kund jämtemot speditörer och sjöfrakt agenter.

§2 Pris
Priset för tjänsten är 5000 kr inkl. moms.
§3 Betalning: Fullständig betalning skall ske innan Gymföretaget AB slutför affären mellan tillverkare och kund. Sista betlaningsdatum är satt till den 29/7-2015.

§4 Ansvar
All handel med produkter och frakt sker direkt mellan tillverkare och slutkund. Gymföretaget AB har inget ansvar för dessa affärer utan agerar endast mellanhand.
.

§5 Tvist gällande avatalsvillkor enligt detta avtal skall i första hand avgöras mellan parterna.

§6 Om någon punkt i detta avtal åsidosätts av lag, förordning, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut skall övriga punkter gälla utan inskränkning på det sätt att skadan Gymföretaget AB minimeras

Inläggets betyg
Svara Svara med citat