Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Hur ska jag skapa ett klädesmärke?

Inlägg 1 av 3

2015-04-12, kl 22:52

Ramiz

Ramiz

Inlägg: 2

Hur ska jag skapa ett klädesmärke?

Hej!

Jag vill skapa ett nytt klädesmärke med en affärsplan att klädesplagget ska vara återanvänt och ekologiskt. Det ska vara barnkläder/barnskor och jag sälja kläderna på en hemsida. Jag har hittat ett antal fabriker i Kina som återanvänder tyger/skor som tillverkar kläder/skor på nytt. Men det här är något nytt för mig och vet inte hur jag ska börja. Det första klädesplagget är ett par barnskor som jag ska börja med. Finns det någon erfaren person som kan guida mig.

Skulle du kunna hjälpa mig med tips i starten, hur jag ska ta kontakt med fabrikerna?
Hur vet jag vilken fabrik jag ska välja?
Vad vill fabrikerna ha från mig för att dom ska kunna tillverka mina barnskor?

Tack på förhand!

/Jesper

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2015-04-29, kl 20:38

Hannaolofsson

Hannaolofsson

Inlägg: 3

Hej Jesper

Vilka kvantiteter har du tänkt att beställa? Vanligtvis är kvantiteterna större för skor än kläder därmed större risk att starta ett skomärke. Särskilt i Kina är det stora kvantiteter plus tullavgifter. Har du funderat på tillverkning i Europa exempelvis Portugal? Dyrare men går att få mindre kvantiteter och lättare att resa till. Börja med att söka efter ekologiska fabriker i önskat land. Maila en massa tillverkare och fråga efter minimum kvantitet, ditt target price, leveranstid m.m. Efter tag börjar du inse vilket pris som är rimligt och vilka leverantörer som verkar seriösa. Glöm inte bort att möta leverantörerna med en inställning att det är till deras fördel att jobba med er. Bra, seriösa leverantörer kan välja sina kunder och ser många gånger bara problem med att jobba med nya små företag.

Det fabrikerna vill veta av dig är ditt target price, hur stora kvantiteter du ska beställa. När du vill ha dina produkter klara. Du måste även söka olika fabriker för olika produkter. Skor och kläder produceras inte i samma fabriker. Stickat och vävt är olika fabriker osv. Ekologiska kläder produceras inte i samma fabriker som andra kläder. Det är även mycket dyrare att producera ekologiskt och även här ökar kvantiteterna för minsta beställning jämfört med andra fabriker.

Lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2015-05-04, kl 21:13

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Hej
Vi har drivit egen fabrik. Exporterat till hela världen. Kvalitet till små och medelstora klädesmärken. Nu använder vi oss av en ny webbsida.

Hur skall en förfrågan se ut? Man skriver aldrig och frågar bara efter en fabrik för olika klädesfabriker klarar av helt olika saker. FÖRST måste man ha klart exakt vad man skall tillverka. Då först börjar man fråga runt och då ställer man en konkret förfrågan – inte en allmän a la vill hitta en fabrik som tillverkar kläder (för skriver du så avslöjar du att du är en extremt okunnig amatör och då får du bara svar av bedragare och nystartade mindre kunniga fabriker). Att få en adress i utlandet leder normalt bara till problem om man inte kan det här – på riktigt. Du skall ha en proffsig förfrågan – skiss på hur den förfrågan kan se ut ser du genom att landa ner pdf-filen: http://www.sv.midlandtac.co.uk/a/ForfragansunderlagKlader.pdf

Starta klädesmärke: En onlinekurs om grunderna du bör känna till. Kan för många nystartare verka lite tuff. Men att starta ett klädesmärke är tufft och absolut inte enkelt. Läs: http://www.klader.midlandtac.co.uk/

Materialsidorna: Vi har materialsidor, på engelska men med kommentarer på sidan på svenska. Kolla in dem på: http://www.material.midlandtac.co.uk/
Vi ordnar även endagskurser. Lär dig hur det fungerar innan du ställer frågan. Börja inte med att kontakta fabriker innan du behärskar grunderna.

Ha det, Peter

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat