Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Grossist med endast EN produkt(kategori)

Inlägg 1 av 4

2015-05-22, kl 12:16

Investigator

Investigator

Inlägg: 2

Grossist med endast EN produkt(kategori)

Hej,

Jag har en idé som jag bollat fram och tillbaka med mej själv en ganska lång tid nu och tänkte se om jag kunde få lite intressant feedback härifrån. Er input och era åsikter uppskattas mycket så tyck gärna till om du vill.
Jag funderar på att starta en slags grossistfirma som köper en produkt av tillverkare i Sverige, EU eller Asien. Skillnaderna på inköpspriset i slutändan är ganska liten beroende på varifrån man väljer att köpa varför jag antagligen skulle välja handla av Svenska tillverkare p.g.a dess alla fördelar.
Den här produkten skulle jag försöka sälja till en större butikskedja i Sverige och kanske Norden med minst ca 200 butiker för att få tillräcklig spridning.
Mina funderingar är dessa:

1. Hur kan jag se till att min grossistverksamhet behövs? Jag är rädd att tillverkaren och butiken inser att dom lika gärna kan göra affärer utan mej. Detta är den största anledningen varför jag inte sjösatt idén än.

2. Hur brukar distributionen se ut hos större kedjor som t ex pressbyrån, förekommer det att vissa produkter distribueras var för sej eller är det alltid via större lokala grossister med stort utbud?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2015-05-23, kl 15:17

niklase

niklase

Inlägg: 191

Vad jag hört så är det bästa att du skrivet ett avtal med tillverkaren om ensamrätt att distribuera produkten inom ex. Sverige, på så vis "måste" andra gå via dig för att köpa produkten.

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2015-05-23, kl 23:55

Investigator

Investigator

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: niklase

Vad jag hört så är det bästa att du skrivet ett avtal med tillverkaren om ensamrätt att distribuera produkten inom ex. Sverige, på så vis "måste" andra gå via dig för att köpa produkten.



Jomen problemet i det här fallet är att produkten inte på något vis är unik och troligen tillverkas på flera ställen i landet - om inte så vet jag att den tillverkas på flera platser i EU. Så problemet kvarstår känns det som.. Hur gör jag mej oersättlig? :/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2015-06-30, kl 05:53

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Det gör du enbart genom att ge ett mervärde och det kan vara snabba leveranser, snabb service, ökat flöde eller liknande. Om du inte kan erbjuda något mervärde är det svårt att se varför de ska välja dig framför att handla direkt. Kanske kan du komplettera med ytterligare produkter som gör det praktiskt att handla av dig?
Om det handlar om varor till cafe, kiosker, matbutiker o.likn. så kan jag erbjuda dig en möjlighet att komplettera med en helt ny och unik produkt då jag söker säljare, återförsäljare och distributörer till min verksamhet i Sverige. Återkom gärna till mig om det är så! Du når mig i så fall enklast på [email protected].

Inläggets betyg
Svara Svara med citat