Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

vem betalar frakten till kunden ?

Inlägg 1 av 5

2015-05-17, kl 18:08

username

Marcus
Schröder

Inlägg: 14

vem betalar frakten till kunden ?

Hejsan! undrar en sak angående ifall man som jag ska sälja till butiker inom livsmedelsaffärer, när man ex skickar en pall med varor till butiken som har beställt varorna, vem skall stå för frakten? Är det jag som återförsäljare som betalar frakten och bygger in priset i varorna eller är det varorna plus frakten?

Ex en pall med läsk till Ica lagret.

mvh marcus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2015-05-22, kl 01:59

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är ofta svårt att beräkna frakter i priset då det kan slå mycket olika på tillex. mängd därför är det bra med det separat och att kunden betalar på det sätt han vill ha godset.

Lars Arenander
Start av företag och ekonomistyrning samt utgivning av min bok KVINNA I STRID

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2015-06-01, kl 12:26

Vilsen

Vilsen

Inlägg: 47

Ni kommer givetvis överens först vem som betalar vad, däremot är det oftast kunden som betalar frakten.

www.trcore.com - Importera från Kina+ 3D-skrivare leverantör

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2015-06-01, kl 16:46

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det finns en hel radda med hur saker ska betalas med förkortningar allt från leverantörens kaj/lager till företagarens magasin eller även direkt till kund.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2015-06-07, kl 07:56

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Plus förtullning, om aktuellt, osv.

Poängen är: I slutändan skall kunden betala. Men betalar han frakten separat eller inkluderat i priset? Det är frågan. Bästa brukar vara:
-Över viss mängd - fri frakt. Under den mängden så tillkommer frakten.
Ju mindre huvudvärk för kunden desto lättare att sälja.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat