Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta egen webbutik

Inlägg 1 av 2

2015-06-01, kl 22:27

ceisabelle

ceisabelle

Inlägg: 3

Starta egen webbutik

Hej jag och min kollega håller på och ska starta en webbutik tillsammans. Vi är väldigt passionerade för inredning och har tänkt börja inom barninredning. Det vi vill ha är gärna rättvisemärkta produkter som då såklart är miljövänliga. Mitt problem.är bara aTT hitta dessa leverantörer/grossister som har dessa produkter. Är det någon här som har tips och trixa till oss som kan hjälpa?

Sen undrar jag också om någon kan regler angående om vad som är okej att sälja på sin hemsida. Måste det vara enbart från grossister eller får det vara produkter från tex företag som gått i konkurs eller andra fasta butiker? Vad gäller?

Tack på förhand. Varma hälsningar Bella

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2015-06-07, kl 07:29

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

På hemsidan kan du sälja allt som är lagligt. Om produkter har varumärken måste du köpa dem från inom EU eller importera från utom EU där varumärkesinehavaren har godkänt att du importerar (eller att exportören får exportera) - annars kan det bli stora skadestånd. Det är förbjudet att handla med kopior på kända märken eller skyddade mönster. Men i övrigt fritt fram.

Du kan köpa från fabrik, exportör eller grossist. Inom EU är det inga problem att köpa rest- och konkurslager, men från land utanför EU se upp med rättigheterna enligt föregående stycke. Man kan köpa från butik, osv men då lär priserna vara för höga och det inte blir lönsamt.

Att handla 100% etiskt och miljövänligt vill många. Men då skall man vara medveten om att varorna normalt kostar mer, eller mycket mer eller rent av mycket mycket mer. Och det är inte alla som vill betala dom slutpriser som blir en följd av detta. Dessutom inte så enkelt att vara 100% säker på att man får det man vill ha för även om en fabrik i sitt eget arbete uppfyller villkoren kan det finnas underleverantörer som inte gör det. Sedan finns det små tillverkare som uppfyller villkoren men som inte har råd att certifiera sig (kostar ganska mycket med formell certifiering och är ett ganska omfattande arbete).

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat