Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Feedback på konsult/utbildningsverksamhet

Inlägg 1 av 2

2015-05-10, kl 21:16

JohanLindell

JohanLindell

Inlägg: 1

Feedback på konsult/utbildningsverksamhet

Hej forumet,

Jag är nu i tankarna (inte första gången men nu känner jag mig redo) att starta eget. Jag har påbörjat en affärsplan som börjar ta bra form.

Jag har ett par bollplank och vänner som är egenföretagare som jag pratat en hel del med men känner att jag skulle behöva bolla min idé med människor som inte känner mig.

Min historia är denna: Jag har i ryggen 6 år som kock/kökschef, en kandidatexamen i Statsvetenskap, en KY-utbildning i entreprenörskap (gick ut som kurs etta), 4 år som affärsutvecklare/konceptutveckare/Produktutvecklare och ansvarig för PR/marknadsföring och social media strategi inom e-handel/handel. Även kunskaper inom rekrytering, ledarskap och försäljning.

Jag vill nu starta en konsult och utbildningsverksamhet där jag vill inrikta mig mot små och medelstora företag som behöver ett par utomstående ögon för att ta bolagen till nya nivåer. Jag vill även erbjuda föreläsningstjänster till YH/KY-utbildningar inom mina kunskapsområden, föreläsa på dagskurser m.m.

I och med min utbildning i statsvetenskap och ett fd politiskt engagemang så känner jag mig även bekväm med att rikta in mig mot föreningar och organisationer för att prata medlemsvärvning, strategi i sociala medier osv.

Jag upplever det som och mina bollplank håller med att min styrka, min spetskompetens är att jag är en generalist. Jag har en bred kompetens och bakgrund trotts min ålder och kan därför se en helhet vilket kan passa bra mot just mindre bolag.

Så nu till min fråga, av det ni läser. Verkar min idé ha kraft nog att ta fart och kunna överleva? Är det något jag bör gå vidare med?

Tack för att ni har tagit er tiden att läsa mitt inlägg och tack på förhand för konstruktiv feedback.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2015-06-30, kl 06:02

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Hej, jag skulle vilja råda dig att först kolla om det verkligen finns intresse för detta bland dina potentiella kunder. Det låter som en bra ide men man måste komma ihåg att små företag inte har råd med konsulter oavsett hur bra de är och hur mycket det kan bidra så är min erfarenhet att de inte satsar på det. Du bör nog istället fundera på om du kan vässa din målgrupp till en med resurser nog att kunna köpa dina tjänster. Jag arbetar som rådgivare till Nyföretagare och har tyvärr mött samma frågeställning tidigare ett antal gånger och det har alltid krävts en snävare målgrupp så som sagt rikta in dig direkt så sparar du både tid ocj pengar!
Ellet satsa på något helt annat! Det låter som du har driv och sälj i dog och det saknas på marknaden idag så varför inte satsa på det? Själv söket jag ständigt i mina olika verksamheter efter återförsäljare, säljare och representanter och det är jag inte ensam om :-)
Kör hårt! Hör av dig om du vill fråga något eller har synpunkter!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat