Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Utlandsetablering

Bolag i Estland

Inlägg 1 av 6

2015-06-19, kl 10:07

JBacher

JBacher

Inlägg: 2

Bolag i Estland

Jag har följt detta forum ett tag och har äntligen bestämt mig för att skapa ett konto. Varför? Jag behöver synpunkter från klokare folk. 

Jag har hittat ett intressant blogginlägg från ett företag som är verksamt i Estland och hjälper utländska individer/företag att starta verksamhet där. Blogginlägget (och mycket mer intressant information) kan läsas här: http://www.big6.ee/en/investing-in-estonia-as-a-private-person-or-a-business/

Så, jag har ett par bolag i Sverige (ett lever jag på och det andra är en webbutik som är mer av en hobby + några startup-idéer för framtiden) och jag skulle vilja flytta åtminstone ett av dem till Estland. För närvarande riktar mina intressen sig mot aktiemarknader och investeringar, så kanske jag borde flytta min hobby till Estland och börja investera vinsten i aktier. Jag kan hantera aktier och antar att t ex folk från de Big Six är villiga att hjälpa mig. 

Arbetskraft, lagerlokaler, bokföring osv verkar ju vara ganska billiga där, och skattesystemet gör mig glad. Men den stora frågan är: Har någon av er haft ett företag/startup-bolag i Estland? Finns det något särskilt jag borde veta innan jag ringer och ställer några (kanske dumma) frågor till de Big six Europe?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2015-06-25, kl 23:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Har du tittat på Lettland/Riga En storstad som Stockholm, att jämföra medTallin. Du kommer då mitt i Baltikum. Båt stannar inte många meter från gamla stan och sedan har du resten av staden runt omkring dig. På sommaren har du hela Rigabukten med miltals sandstränder och ex Jurmala som varit kurort under ett par århundrade. Riga har tidigare vår och längre sommar än Stockholm och Vintern är snörikare. Närmaste skidparadis ligger inte mer en en timme bort med internationell bobbana. På sommaren är det mycket sång och musik i Riga. Det är i år 20 år sedan jag var där första gången jag brukar tillbringa stor del av mina utandsvistelser där samt mina affärer. Språket är engelska idag även om jag lärt mig hjäpligt på lettiska, annars kan jag få hjälp av min hustru som är Sveriges enda svensk-lettiska rättstolk.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2015-07-01, kl 19:05

JBacher

JBacher

Inlägg: 2

Hej och tack för ditt svar larsarenander,

Jag har också undersökt Lettland ( Riga är verkligen en vacker stad) men helhetsbeskattnigen är dyrare än i Estland, speciellt när avsikten är att investera största delen av vinsten i aktier. I Estland kan man investera visnten fritt, utan att betala skatt.Stadens storlek har ingen betydelse. Jag skulle endast grunda en nätfirma där,då tiden inte räcker till att vara på många olika ställen. Därför är jag intresserad av Estland och de tjänster BigSix erbjuder.

Jag frågade många konsultfirmor om hjälp, men de flesta är bara intresserade att ge råd enligt debitering per tmme, och bara ifråga om skatte och juridiska frågår. BigSix var den enda som erbjöd ett grundpaket,alltså det jag behöver för att göra livet lättare. fFör en månadavgift skulle man få bokförings och skatte samt juridisk rådgivning.Som största hjälp kan man få sig anvisad en prokurist som företräder ditt företag så som du vill. I sin E-mail lovar de att sköta sakerna i Estland till 100%
Sådan är altså startpaketet från BigSix.De har redan några svenska kunder och överväger anställa en svensktalande person om kunderna blir flera.
Det fina med Estland är dess E-medborgarskap.Då kan du underskriva alla dina dokument elektroniskt.Jag utreder saken mera och om någon är intresserad kan jag också raportera här.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2015-09-23, kl 18:46

Venice

Venice

Inlägg: 5

Det är väldigt enkelt att registrera företag i Estland men du måste bli Estnisk e-resident/eller åka till Tallinn och fixa allt själv på plats.
Jag kan skicka en link om du vill.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2015-12-04, kl 23:02

brainstorm

brainstorm

Inlägg: 13

Jag är intresserad. Driver idag ett byggföretag men tycker jag inte gör annat än o skattar bort alla pengar varenda gång.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2015-12-05, kl 00:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Vad du kan behöva är ekonomistyrning. Det kan vara bättre att investera i det istället statens svarta hål.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat