Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

momssatser inom restaurangbranchen

Inlägg 1 av 6

2005-01-12, kl 15:42

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

momssatser inom restaurangbranchen

Hej, jag undrar hur diffirienterade momssatser ska tillämpas vid redovisningen. Jag håller på och startar ett eget företag (restaurang, AB). som jag har förstått det är det 25 % moms vid försäljning av mat, men dock inte avhämtningsmat (12%)?, jag undrar också om det är 25 % moms för materialkostnaden d.v.s. lisvmedlena som vi köper in, då en viss del av denna kommer att säljas med 25 % momspålägg och den andra (avhämtningsmat) med 12 %? kanske jag är helt ute o cyklar?
tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-01-12, kl 16:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Moms för livsmedel är 12%. När du däremot serverar mat är det inte livsmedel kunden köper utan en serveringstjänst, det är därför momssatserna är olika. De livsmedel du köper in kommer att ha 12% i moms eftersom det är just livsmedel. däremot är det 25% på annat du kommer att handla som ex servetter, dukar, diskmedel mm. Hur stor momsen är spelar ingen roll för dig som företag, det är privatpersoner som betalar moms. Visserligen ska du ligga ute med momsen på dina inköp men den är inte en del av din varukostnad, därför spelar det ingen roll vlken momssats det är på dina inköp iförhållande till momssatsen på din försäljning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-01-12, kl 17:02

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

Citat:

Ursprungligen postat av:

Moms för livsmedel är 12%. När du däremot serverar mat är det inte livsmedel kunden köper utan en serveringstjänst, det är därför momssatserna är olika. De livsmedel du köper in kommer att ha 12% i moms eftersom det är just livsmedel. däremot är det 25% på annat du kommer att handla som ex servetter, dukar, diskmedel mm. Hur stor momsen är spelar ingen roll för dig som företag, det är privatpersoner som betalar moms. Visserligen ska du ligga ute med momsen på dina inköp men den är inte en del av din varukostnad, därför spelar det ingen roll vlken momssats det är på dina inköp iförhållande till momssatsen på din försäljning.


...så i praktiken är momspålägget som jag skrev ovan 25% för sålda varor, och 12 % för avhämtningmat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-01-12, kl 19:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag vet inte riktigt om det är så här du menar men om jag tolkar dig rätt så svar JA. Momsen är 25% på det du säljer i restaurangen till kunder som äter där, 12% om de tar maten med sig hem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-01-12, kl 21:20

username

Nima
Yousefi

Inlägg: 18

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag vet inte riktigt om det är så här du menar men om jag tolkar dig rätt så svar JA. Momsen är 25% på det du säljer i restaurangen till kunder som äter där, 12% om de tar maten med sig hem.


Det var precis det jag menade... tack för hjälpen...ett steg vidare mot målet...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-07-20, kl 17:59

username

Medlem
#41078

Inlägg: 2

jag har en fråga, men jag hittar inte var man kan påbörja en ny tråd (sorry, jag är ny här), så jag frågar vidare inom den här moms-tråden:
hur vet man vilken momssats ens tjänster sysslar med? jag bedriver en fullständigt web-baserad verksamhet där jag förmedlar volontärresor och språkresor till svenskar. jag säljer inte själva flygbiljetterna eller dylikt, utan bara programmen som de väljer att delta i, och i priset ingår ju då min provision, givetvis. vilken momssats blir det då? det ser ut som 6% på de ställen där jag läst om det, men jag vet inte om min verksamhet räknas som en resebyrå på det sättet... någon som vet?
tacksam för svar!
-anna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat