Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild firma, en massa förvirring och avgifter

Inlägg 1 av 3

2015-12-15, kl 08:36

Fraspio

Fraspio

Inlägg: 1

Enskild firma, en massa förvirring och avgifter

Hej,

Efter att ha kämpat mig blå för att förstå var och hur alla avgifter ska betalas in så ger jag nu upp mitt eget sökande och hoppas på att ni kan hjälpa mig.

Jag bedriver en enskild firma och har fakturerat säg 10000 ex moms för att göra det enklare.

Frågan är nu var, och hur jag betalar in samtliga avgifter för att kunna göra ett eget uttag?

Momsen sker via deklarationen på skatteverkets hemsida, så långt är jag med.


Hur är det med sociala avgifter och skatt på eget uttag?

Jag antar att skatten för eget uttac sker i deklarationen för företaget samtidigt som jag betalar in momsen?

Skulle vara super om Ni kunde hjälpa mig med detta! Vill ju inte röra pengarna förrän jag har mitt på det torra! :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2015-12-15, kl 20:35

ekpresenter

ekpresenter

Inlägg: 26

Hej,
du betalar ingen skatt och sociala avgifter för att du gör ett eget uttag. Du skattar på ditt företags resultat, alltså (lite förenklat) det du har kvar när räkenskapsåret är slut och företagets alla kostnader är betalade. Du får försöka beräkna vad du får för resultat och vad skatten blir på det, därefter kan du eventuellt välja att göra ett eget uttag på resterande summa. Skatteverkets hemsida är en bra källa till information och skatteverket har varit mig behjälplig vid flera tillfällen både över telefon och via mejl. Jag hoppas att du blev lite klokare nu:)
Vänliga hälsningar
Ewa
E.K. Presenter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2015-12-22, kl 16:18

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det här med att veta hur mycket pengar som är tillgängliga för eget uttag är ju det stora dilemmat för den som driver enskild firma, något jag snabbt insåg för många år sedan när jag drog igång min verksamhet.

Det var därför jag startade utvecklingen av eFRedo, ett kombinerat bokförings- och faktureringsprogram som löpande räknar ut resultatet efter skatt - och alltså visar hur mycket som finns kvar för uttag.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat