Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra Stripe

Inlägg 1 av 2

2016-02-05, kl 19:31

Jimmit

Jimmit

Inlägg: 11

Bokföra Stripe

Hej!

Har kört igång en tjänst där kunder betalar småbelopp via Stripe. Stripe drar i sin tur en liten kostnad för varje betalning, och sedam får jag återstående del av beloppet.

Fråga 1:
T.ex: Kund betalar 49kr, Stripe tar 2kr, jag får 47kr in på kontot.

Hur fungerar detta, ska jag räkna moms på 49 eller 47kr?


Fråga 2:
Stripe betalar inte ut varje betalning för sig, utan samlar alla dagens betalningar i en klump. Så jag får kanske in 350kr, vad ska in i bokföringen? Varje liten del, eller bara den summan som Stripe betalar ut?


Fan vad krångligt företagande är.

Tack på förhand!

Mvh Jimmie

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-02-05, kl 22:28

ekpresenter

ekpresenter

Inlägg: 26

Citat:

Ursprungligen postat av: Jimmit

Hej!

Har kört igång en tjänst där kunder betalar småbelopp via Stripe. Stripe drar i sin tur en liten kostnad för varje betalning, och sedam får jag återstående del av beloppet.

Fråga 1:
T.ex: Kund betalar 49kr, Stripe tar 2kr, jag får 47kr in på kontot.

Hur fungerar detta, ska jag räkna moms på 49 eller 47kr?


Fråga 2:
Stripe betalar inte ut varje betalning för sig, utan samlar alla dagens betalningar i en klump. Så jag får kanske in 350kr, vad ska in i bokföringen? Varje liten del, eller bara den summan som Stripe betalar ut?


Fan vad krångligt företagande är.

Tack på förhand!

Mvh Jimmie




Hej!
Du beräknar moms på beloppet kunden betalar, i ditt exempel 49kr. Sedan när Stripe betalar till dig bokför du dagens betalningar i en klumpsumma. Sedan bokför du det som stripe tar i avgift som en kostnad. Kontrollera även om det ingår moms i avgiften stripe tar ut. Du borde få en specifikation från stripe.
Mer exakt hur det bokförs beror på om du tar upp skulder och fordringar i bokföringen med faktureringsmetoden eller om du bara bokför in- och utbetalningar med bokslutsmetoden.
Jag hoppas att du blev lite klokare nu:)
MVh
Ewa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat