Inlägg 1 av 2
2016-11-07, kl 22:21
Nybörjarfrågor - enskild firma
Hej!
Jag avser starta upp en webshop vid sidan av min ordinarie anställning där jag främst kommer importera varor för försäljning till svenska kunder.
Har några inledande frågor och säkert 100 till som kommer efter hand.
1. Vad gäller avseende garantier för tillverkningsfel när man köper in en vara för att sälja vidare kommersiellt? Ifall en producent lämnar 3 års garanti på tillverkningsfel så gäller ju denna från man köper varan hos en säljare. Men om jag köper varan ifrån en säljare i exempelvis USA (ej direkt ifrån producenten) och sen lagerhåller varan 3 månader innan jag har en kund som köper den så försvinner ju 3 månader på tillverkningsgarantin. Är det jag som säljare som då behöver stå för risken för de sista 3 månaderna efter den gått ut?
2. Något särskilt man behöver tänka på vid import inom/utanför EU? Varor jag kommer köpa in kräver inte importlicens. Sen behöver jag skaffa ett EORI-nummer. Men är det något annat? Annat än att ta med tullavgiften i kalkylen över vinstmarinal på produkterna.
3. Om jag går in med privata medel (eget kapital) i företaget vid starten, kan man plocka tillbaka dessa utan att ta ut det som lön eller behöva skatta på annat sätt? Dessa pengar är väl att betrakta som en vanlig skuld och ska därmed inte skattas när den betalas tillbaka?
4. Vad gäller vid inköp när man har enskild firma? Måste det alltid framgå på kvitto/faktura att det är företaget som köpt in varan för att kunna dra momsen? Låt säga att jag är ute och reser och springer på något jag tror kan sälja. Kan man köpa in varan med privat bankkort? Eller måste man ha företagskort kopplat till företagets konto?
Jag avser starta upp en webshop vid sidan av min ordinarie anställning där jag främst kommer importera varor för försäljning till svenska kunder.
Har några inledande frågor och säkert 100 till som kommer efter hand.
1. Vad gäller avseende garantier för tillverkningsfel när man köper in en vara för att sälja vidare kommersiellt? Ifall en producent lämnar 3 års garanti på tillverkningsfel så gäller ju denna från man köper varan hos en säljare. Men om jag köper varan ifrån en säljare i exempelvis USA (ej direkt ifrån producenten) och sen lagerhåller varan 3 månader innan jag har en kund som köper den så försvinner ju 3 månader på tillverkningsgarantin. Är det jag som säljare som då behöver stå för risken för de sista 3 månaderna efter den gått ut?
2. Något särskilt man behöver tänka på vid import inom/utanför EU? Varor jag kommer köpa in kräver inte importlicens. Sen behöver jag skaffa ett EORI-nummer. Men är det något annat? Annat än att ta med tullavgiften i kalkylen över vinstmarinal på produkterna.
3. Om jag går in med privata medel (eget kapital) i företaget vid starten, kan man plocka tillbaka dessa utan att ta ut det som lön eller behöva skatta på annat sätt? Dessa pengar är väl att betrakta som en vanlig skuld och ska därmed inte skattas när den betalas tillbaka?
4. Vad gäller vid inköp när man har enskild firma? Måste det alltid framgå på kvitto/faktura att det är företaget som köpt in varan för att kunna dra momsen? Låt säga att jag är ute och reser och springer på något jag tror kan sälja. Kan man köpa in varan med privat bankkort? Eller måste man ha företagskort kopplat till företagets konto?
Svara Svara med citat