Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Registrera utgift som hotellnatt i enskild firma

Inlägg 1 av 2

2016-11-26, kl 07:21

Insane

Insane

Inlägg: 5

Registrera utgift som hotellnatt i enskild firma

Hej

Jag har en fundering gällande registrering av hotellnatt i samband med arbete på annan ort.

Jag arbetar på en mässa med mitt företag i en stad som är ca: 30 mil från min hemort där jag driver mitt företag.
Då jag har utgifter för resa & hotellnatt i samband med arbetet så undrar jag hur jag registrerar det, då jag utgår från att jag har rätt att "låta" firman betala detta?

Vilka konton ska jag använda & kan företaget även betala lunch i samband med arbetet då jag kommer få den betald i efterhand genom att jag fakturerar mitt underlag till den som anställde mig?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-11-30, kl 17:26

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Alla tjänsteresor är avdragsgilla, hotellkostnader (minst 5 mil hemifrån) bokar du under klass 58. Se 5800 och högre så hittar du logikostnader.
Hur du betalar anger vilket konto du ska använda, 1930/kortköp eller egna utlägg konto 2018. moms 2641.

När det gäller måltider så har du möjlighet att ta ut traktamente för helt dygn 220 kr och halvdygn 110 kr. Dessa belopp ska/kan du använda för att betala dina måltider.

Du fakturerar enl. överenskommelse den eller de traktamenten som belastar din kund.
Finns ett anställningsförhållande? eller är du inhyrd? Det ska stå med i avtalet/kontraktet vad som gäller.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat